Janni Hussi muuttaa seuraajat euroiksi – näin sosiaalinen media on muuttunut rahantekokoneeksi

Sosiaalinen media tarjoaa tänä päivänä sen hallitseville niin työ -kuin tienaamismahdollisuuksiakin.

Viime vuosina eritoten nuoret naiset ovat osanneet muuttaa blogikirjoitukset ja instagram-tilit rahaksi. Yksi heistä on fitnesmallina julkisuuteen noussut Janni Hussi, jolle some tuo nykyään ison osan elinkeinosta.

–Koko kuvio on muuttunut ihan lyhyessä ajassa. Muistan itsekin vielä ihan muutama vuosi sitten ihmetelleeni, että mikä Instagram ja ajatelleeni, että ei sellaista tarvita. Asuin kuitenkin tuolloin Yhdysvalloissa ja siellä alkoi näkyä kuinka iso juttu siitä tulee. Olin onnekas ollessani etulinjassa mukana.

Sosiaalisen median tulot kertyvät monista lähteistä. Suosittuihin blogeihin voi saada mainoksia ja suositut somevaikuttajat voivat saada tuotteita esiteltäväksi tai yksinkertaisesti rahaa tiettyjen postausten tekemisestä.

Myös Hussi tekee paljon kaupallista yhteistyötä, mutta hänen mielestään on tärkeä miettiä kuinka runsaasti sitä kannattaa tehdä.

–Pyrin ottamaan diilejä rajallisesti vastaan, sillä muuten tilistä tulee liian kaupallinen, eivätkä ihmiset lopulta halua sellaista. Tulee liiaksi sellainen olo, että myy itseään. Haluan tuoda sekaan myös todellista minääni, eikä pelkästään sitä kiilloteltua.

–Olen myös tarkka siitä, että saan tehdä kaupallisista yhteistyöstä omannäköiseni. Olen kerran ottanut vastaan diilin, jossa muun muassa yritettiin sanella mitä lauseita ja sanavalintoja saan käyttää. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta.

Kuinka yritykset sitten saa kiinnostumaan? Avainasemassa on seuraajien määrä. Kun niitä alkaa olla tuhansia, yritykset kiinnostuvat.

Seuraajien hankkimiseen on useita keinoja, mutta etenkin nuorten naisten keskuudessa on huomattu oikotie onneen.

–Surullinen todellisuushan on se, että paljasta pintaan näyttämällä seuraajamäärät nousevat. Kuvat leviävät laajemmalle ja jopa mediat saattavat tarttua niihin. Julkaisen itsekin välillä Instagramissa alusvaatekuvia tai bikiniotoksia, mutta pyrin säilyttämään kuitenkin jonkinlaisen tyylikkyyden. Seuraajat kuitenkin kaipaavat hienoja kuvia ennen kaikkea. Hussi havainnollistaa.

Onnistuneen sometilin pyörittäminen ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista, että laittaa bikinit päälle, ottaa kuvan ja julkaisee sen. Hussin mukaan se vaatii usein lähes täysiä työpäiviä.

–Tänäänkin minulla oli sovittuna postaus luonnonkosmetiikkamerkin kanssa. Heräsin aamulla, sommittelin kuvan, otin sen, käsittelin ja julkaisin. Sitten päivitin blogiani ja illalla editoin vielä yhtä videota, sillä teen kaiken itse. Kyllä siihen saa aikaa kulumaan.

–Minulla on erillinen somekalenteri, jonka avulla pidän kirjaa milloin postaan mitäkin. Tästä on myös vaikea päästä vapaalle. Minun pitää olla aina hereillä siltä varalta, että näen jotain inspiroivaa, josta voisin laittaa someen.

Hussille someyrittäjyys tarkoittaa kuitenkin myös vapautta. Hän saa itse määritellä työaikansa ja työt voi ottaa mukaan vaikka ulkomaille, niin kuin Espanjaan kolmeksi kuukaudeksi muuttava Hussi aikoo tehdäkin.

Paljon sitten sometyöllä voi tienata? Hussin mukaan tarkkoja summia on vaikea kertoa, sillä yritysten kanssa tehtävät diilit ovat niin tapauskohtaisia. Sara Sieppi arvioi taannoin Me Naisten haastattelussa tienaavansa yhdellä Instagram-kuvalla noin messukeikan verran.

Hussi myöntää tulevansa toimeen somella.

–Niin, että voin ostaa kaupasta mitä ruokaa haluan, hän hymyilee.

Sosiaalisen median kanavia

Instagram: vuonna 2010 perustettu kuvanjakopalvelu, joka on erityisesti mallien ja viihdemaailman ihmisten suosiossa. Facebook omistaa Instagramin.

Facebook: Todennäköisesti maailman tunnetuin sosiaalinen media. Yhteisöpalvelu, jossa voi jakaa kuvia, videoita ja kuulumisia.

Twitter: Viestipalvelu, jossa voi kirjoittaa 140 merkin mittaisia viestejä tai lisätä kuvia ja videoita. Etenkin toimittajien ja poliitikkojen sekä viranomaisten suosima kanava.

Snapchat: Videopohjainen sovellus, joka on tehnyt kovaa nousua viime vuosina. Käyttäjät postaavat seuraajilleen lyhyitä videoita.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut