Moni ajaa vaarallisilla nastarenkailla – tässä vaiheessa hälytyskellojen pitäisi soida

Nastarenkailla ajavan autoilijan tulisi kiinnittää huomiota renkaiden urasyvyyden lisäksi myös nastoituksen kuntoon, muistuttaa Trafi, joka on tehnyt tutkimuksen kuluneiden nastarenkaiden kuntoeroista ja niihin liittyvistä riskitekijöistä.

Tutkimuksessa havaittiin, että autoilijat hankkivat uudet nastarenkaat liian myöhään.

Vanhoissa nastarenkaissa saattaa vielä olla kohtuullisesti urasyvyyttä jäljellä, mutta nastat ovat irronneet tai kuluneet loppuun.

Tutkimusotokseen valittiin viidestä rengashotellista kausisäilytyksessä olevia rengassarjoja, joiden kulunein rengas oli urasyvyydeltään 4–7 millimetriä. Tutkitut nastarenkaat olivat urasyvyydeltään keskimäärin 6,1 millimetriä, mutta nastojen osalta niissä havaittiin pahoja puutteita.

Useimpien rengassarjojen huonoimmassa renkaassa ehjiä nastoja oli jäljellä alle 60 prosenttia alkuperäisestä määrästä. Noin kahdessa kolmasosassa tutkituista rengassarjoista oli liian suuret, yli 25 prosentin erot nastojen määrissä.

Trafin mukaan myös rengassarjojen kuntoerot ovat kasvaneet, mikä johtuu etuvetoisten autojen yleisyydestä ja viimeaikaisista talviolosuhteista.

Etuvetoisella autolla eturenkaiden kumi kuluu nastoja nopeammin, jolloin nastan ulkonema kasvaa ja sen kärki voi lopulta katketa.

Vapaasti pyörivissä takarenkaissa taas nastat kuluvat kumia nopeammin, jolloin nastan ulkonema voi pienentyä liikaa.

Tutkimuksessa esitetään, että nastarenkaiden sijaintia pitäisi kierrättää jopa 3 000 ajokilometrin välein kuntoerojen tasaamiseksi, jos etuvetoisella autolla ajetaan pääasiassa paljaalla asfaltilla. Mikäli kuntoerot pääsevät kasvamaan suuriksi, paremmat renkaat tulisi asentaa taka-akselille.

Trafin mukaan henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa talvikelionnettomuuksissa renkaat ovat yleensä huomattavasti keskimääräistä kuluneempia.

–Ajonvakautusjärjestelmä on parantanut turvallisuutta auton hallinnassa pitämisen suhteen, mutta sekään ei toimi tehokkaasti, jos pitoa ei ole tarjolla, arvioi tutkimukseen osallistunut liikenneturvallisuustutkija Esa Räty Onnettomuustietoinstituutista.

Nykyisten vaatimusten mukaan ajoneuvon eri renkaissa ehjien nastojen määrät saavat poiketa enintään 25 prosenttia sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten.

–Tämän lisäksi tietenkin on syytä kiinnittää huomiota myös nastojen kokonaismäärään eli jos nastoja alkaa olla lähtenyt reilusti, niin kannattaa varmasti harkita renkaiden vaihtoa, erityisasiantuntija Keijo Kuikka Trafista puolestaan vinkkaa.

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut