Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tampereen mediaseksikkäin työ? – Ilkka hankkii nyt kaupunkiin tv- ja leffarahaa

HENKILÖ Median monitoimimies Ilkka Rahkonen haalii työkseen tv- ja elo-kuvatuotantoja kaupunkiin.

Ilkka Rahkonen istuu läppärin ääressä Business Tampereen eli entisen Tredean toimistolla Tampellassa ja puhuu puhelimeen.

Puhelun jälkeen mies vahvistaa olevan työssään.

– Tärkein tehtäväni on tavata ja kontaktoida ihmisiä.

Kuvaus työstä kuulostaa huomattavasti vähemmän mediaseksikkäältä kuin työn tavoitteena oleva suurten tv-sarjojen, elokuvien ja muiden tuotantojen haaliminen Tampereelle.

Tampereesta on aina kerrottu tarinoita. Nyt tästä pitää luoda uusi.”

Rahkonen aloitti kesällä media-alan liiketoimintojen kehitysjohtajana Business Tampereessa. Vastuu ei ole pieni, sillä elämystalous on avainsanoja pormestariohjelmassa ja kaupungin elinkeinostrategiassa.

– Minun pitää huolehtia siitä, että tänne tulee lisää tuotantoja sitä kautta uusia työpaikkoja alalle.

Kehitysjohtajan mukaan mediamarkkinoilla on tällä hetkellä paljon jaettavaa ja Tampereella on erinomaisen mahdollisuudet ottaa osuutensa.

Isolla rahalla tehty suomalainen sarjamuotoinen tv-draama on kovassa nousussa suoratoistopalvelujen isojen satsausten takia. Kanavien lisääntyminen on lisännyt kysyntää ennen kaikkea kohtuuhintaiselle tosi-tv:lle, studio-ohjelmille ja tieteellisille viihdeohjelmille.

– Tampereella on osaamista ja joustavuutta tehdä kumpaakin kilpailukykyisesti. On tärkeää, että erilaisia tuotantoja on Tampereella ympäri vuoden, niin että osaajat uskaltavat asettua tänne asumaan.

Suurin työsarka on elokuvatuotantojen haalimisessa Tampereelle. Esimerkiksi Turku sekä Itä-Suomen kaupungit ja Kainuu menevät edellä. Elokuvasäätiön johtaja Lasse Saarinen totesi viime viikolla Tampereella käydessään, että Tampere on elokuvien suhteen musta aukko.

– Olen tästä osittain samaa mieltä, nyt teemme asioita toisin ja meneillään on hyvä ja positiivinen pöhinä, toteaa Rahkonen.

Rahkosen mukaan Tampereella on tuotantokisassa hyvät mahdollisuudet. Vahvuuksia ovat muun muassa koulutuksen tuoma osaaminen, hyvät studiotilat ja Yleisradion ja teatterien luoma osaaminen ja tekninen valmius.

Tuotantojen saaminen Tampereelle ei hyödytä vain media-alaa. Välilliset vaikutukset leviävät laajalle. Euroja kuluu, sillä esimerkiksi 90 minuutin kotimaisen elokuvan budjetti on noin kaksi miljoonaa. Yksi jakso isoa kotimaista sarjaakin maksaa helposti puoli miljoonaa.

– Kun Tampereella tehdään elokuvaa, tv-sarjaa tai muuta tuotantoa, porukka muun muassa asuu ja syö kaupungissa. Tutkimuksen mukaan yksi tuotantoon sijoitettu euro tuo 2–4 euroa paikallistalouteen. Lisäksi Tampere saa imagohyödyn näkymällä lopputuloksessa.

Ensi viikolla Rahkonen lähtee myymään Tamperetta Cannesiin suurille media-alan festivaaleille. Myyntipuheiden avainsanat ovat kustannustehokkuus, kilpailukykyisyys ja kansainvälisyys.

– Minulla on palo tähän hommaan. Tampereesta on aina kerrottu tarinoita. Nyt tästä pitää luoda uusi.