Rengashotellien pistotarkastus paljasti: Yli 60 prosenttia suomalaisten nastarenkaista laittomia

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tuore tutkimus paljastaa, että suomalaisautoilijoiden käyttämät nastarenkaat ovat usein huonokuntoisia. Etenkin nastojen määrässä on puutteita.

Trafista muistutetaan, että autoilijan tulisi kiinnittää huomiota renkaiden urasyvyyden lisäksi myös nastoituksen kuntoon. Renkaiden kuntoa kannattaa tarkkailla säännöllisesti ja muuttaa niiden sijoittelua tarvittaessa.

Trafin tutkimuksessa tehtiin pistokokeet viiteen rengashotelliin. Kausisäilytyksessä olleista renkaista valittiin sarjoja, joiden kulunein rengas oli urasyvyydeltään 4–7 milliä.

Tutkitut nastarenkaat olivat urasyvyydeltään keskimäärin 6,1 milliä. Se täyttää kirkkaasti lain minimivaatimuksen 3,0 milliä, mutta puutteet paljastuivatkin nastoista.

Useimpien rengassarjojen huonoimmassa renkaassa ehjiä nastoja oli jäljellä alle 60 prosenttia alkuperäisestä määrästä.

Noin kahdessa kolmasosassa tutkituista rengassarjoista oli liian suuret, yli 25 prosentin erot nastojen määrissä.

Syynä nastarenkaiden epätasaiseen kulumiseen on etuvetoisten autojen yleistyminen sekä viimeaikaiset vähälumiset talviolosuhteet.

Moni autoilija ei huomaa nastojen hävikkiä, vaan hankkii uudet nastarenkaat liian myöhäisessä vaiheessa.

Vanhoissa nastarenkaissa saattaa vielä olla kohtuullisesti urasyvyyttä jäljellä, mutta nastat ovat irronneet tai kuluneet loppuun.

Autoilija voi itsekin vaikuttaa asiaan.

Tutkimuksessa suositetaan, että nastarenkaiden sijaintia muutettaisiin jopa 3 000 ajokilometrin välein renkaisen kuntoerojen tasaamiseksi, jos etuvetoisella autolla ajetaan pääasiassa paljaalla asfaltilla.

Mikäli renkaan kuntoerot kasvavat liian suuriksi, on suositeltavaa laittaa paremmat renkaat taakse.

Erityisasiantuntija Keijo Kuikka Trafista sanoo tiedotteessa, että nastarenkaiden tasainen kuluminen on hyväksi paitsi liikenneturvallisuuden myös ympäristön ja taloudellisuuden kannalta.

– Nykyvaatimusten mukaan eri renkaissa ehjien nastojen määrät saavat poiketa enintään 25 prosenttia sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten. Tämän lisäksi tietenkin on syytä kiinnittää huomiota myös nastojen kokonaismäärään eli jos nastoja alkaa olla lähtenyt reilusti, niin kannattaa varmasti harkita renkaiden vaihtoa, toteaa Kuikka.

Kuikka kannustaa myös rengasvalmistajia siihen, että vetorengas ja vapaasti pyörivä rengas suunniteltaisiin erilaisiksi.

Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntija huomauttaa, että uusien autojen ajonvakausjärjestelmät parantavat turvallisuutta. Nekään eivät silti auta, jos renkaat ovat huonot.

–Hyväkuntoiset renkaat voivat auttaa ja tuoda merkittävästi pelivaraa yllättävissä tilanteissa. Ajotilanne voi muuttua äkkiä, vaikka kuljettaja olettaisikin ajavansa renkaisiin ja olosuhteisiin nähden turvallisella nopeudella. Ajonvakautusjärjestelmä on parantanut turvallisuutta auton hallinnassa pitämisen suhteen, mutta sekään ei toimi tehokkaasti, jos pitoa ei ole tarjolla, arvioi Trafin tutkimukseen osallistunut OTIn liikenneturvallisuustutkija Esa Räty tiedotteessa.

Eturenkaan nastat kuluvat nopeammin

Laki määrittää henkilö- ja pakettiauton kesärenkaiden minimiurasyvyydeksi 1,6 milliä. Talvirenkailla vastaava urasyvyys 3,0 milliä.

Rengasalan turvasuositus on vaihtaa 5 millin urasyvyyteen kuluneet talvirenkaat uusiin.

Mikäli talvella ajetaan nastoilla, saavat nastamäärät saavat poiketa enintään 25 prosenttia sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten.

Etuvetoisella autolla eturenkaiden kumi kuluu nastoja nopeammin, jolloin nastan ulkonema kasvaa ja sen kärki voi lopulta katketa.

Vapaasti pyörivissä takarenkaissa taas nastat kuluvat kumia nopeammin, jolloin nastan ulkonema voi pienentyä liikaa.

Henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa talvikelionnettomuuksissa renkaat ovat yleensä huomattavasti keskimääräistä kuluneempia.

Turmissa osasyynä ovat usein liian suuri tilannenopeus, ajonvakautusjärjestelmän puuttuminen sekä selkeästi huonommat renkaat taka-akselilla.

Lähteet: Trafi ja turvallisetrenkaat.fi

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut