Lielahden pistoraide jumissa – Enqvistinkadun ratahaarasta kaksi suunnitelmaa, mutta kummankin tiellä yksityisiä kiinteistöjä

Ratikka: Enqvistinkadun ratahaarasta Hiedanrannasta Lielahteen on valmiina kaksi suunnitelmaa, mutta kummankin tiellä yksityisessä omistuksessa olevia kiinteistöjä.

Osa 2 jakaminen 2A:ksi ja 2B:ksi hyväksyttiin maanantaina. Tältä näyttää, jos ratikka pääsee vuonna 2025 reitin osalle 2B Niemenrannan Federleynkadulle. Tampereen kaupunki/Sitowise Oy
Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Ratikan Hiedanrannasta Lielahteen vievästä pistoraiteesta on valmistumassa kaksi suunnitelmavaihtoehtoa.

Toisessa vaihtoehdossa Hiedanrannan tulevalta Nottbeckinaukiolta lähtevällä pistoraiteella kaksi pysäkkiä ja raiteet kulkisivat Lielahdenkadun yli Prisman eteen. Lyhyemmässä vaihtoehdossa kiskot jatkuisivat vain Lielahdenkatuun saakka ja matkalla olisi yksi pysäkki.

– Enqvistinkadun ratahaara yleissuunnitelma asetetaan näillä näkymin kesällä lausuntokierrokselle ratikan osan 2 muun aineiston mukana, kertoo raitiotien kehitysohjelman projektijohtaja Ville-Mikael Tuominen Tampereen kaupungilta.

Kaavoitukseen ja katusuunnitelmiin pääsemiselle saati rakentamiselle ei ole aikataulua. Ratahaara kulkee Sellukadun alkupäässä neljän yksityisessä omistuksessa olevan kiinteistön yli. Tuomisen tietämyksen mukaan maanomistajien kanssa on käyty neuvotteluja.

– Lielahden aluetta käsitellään kokonaisuutena. Tässä on kysymys myös alueen rakenteen muuttumisesta ja esimerkiksi asumisen lisäämisestä alueelle, taustoittaa Tuominen.

Enqvistinkadun haaran alustava kustannusarvio on ollut karkeasti 10 miljoonaa euroa. Tarkempia laskelmia tehdään parhaillaan. Jos maanomistuskysymykset ovat ratkenneet, voi kaupunginvaltuusto päättää erikseen sen rakentamisesta.

– Jos asiat selviävät sinä aikana, kun osaa 2 Lentävänniemeen rakennetaan, voidaan ratahaara ottaa optiona mukaan nykyisen Raitiotieallianssin suunnittelu- ja rakennusurakkaan.

Kaupunginhallitus päätti joulukuussa 2017, että suoraan Hiedanrannan kautta Lentävänniemeen ohjatun ratikkareitin ohessa teetetään suunnitelmat myös Lielahteen menevästä pistoraiteesta. Taustalla oli kiivas keskustelu siitä, kulkeeko ratikka Lentävänniemeen suoraan uuden Hiedanrannan asuinalueen läpi vai koukkaako se Lielahden palvelujen kautta. Siitä eteenpäin ratikka voisi tulevaisuudessa kulkea myös Ylöjärvelle.

Suuntaa varten Hiedanrannan Nottbeckinaukiolle on varattu tila kolmioraiteelle, jota pitkin ratikat pääsevät Lielahden länsipuolelle kaavaillulta mahdolliselta yönylivarikolta Lentävänniemen päätepysäkille.

Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina ratikan Pyynikintorilta Lentävänniemeen vievän toisen osan jakamisen kahtia. Osa 2A tehtäisiin Pyynikintorilta Santalahteen ja 2B jatkuisi Lentävänniemeen. Taustalla on Näsijärven saaritäytöstä tehty valitus, jonka käsittely voi venyä alkuvuoteen 2022.

– Jos valtuusto hyväksyy rakentamisen, voisi työt Santalahteen saakka aloittaa jo vuodenvaihteessa 2020–21, eikä Raitiotieallianssia tarvitsisi purkaa.

Liikenne Santalahteen saakka voisi alkaa vuonna 2023. Lentävänniemeen saakka pääseminen on valitusprosessista johtuen viivästymässä vuoteen 2025.

Ratikka

Osa 2

ratikkareitti Pyynikintorilta Lentävänniemeen, vaihe 2A Pyynikintorilta Santalahteen ja 2B Santalahdesta Lentävänniemeen

reitin pituus yhteensä 8 kilometriä

11 pysäkkiä, 4 sähkönsyöttöasemaa

kaupunginvaltuusto päättää rakentamisesta lokakuussa

työt alkavat aikaisintaan vuodenvaihteessa

valmistuu tämänhetkisen arvion mukaan vuonna 2025, Santalahteen saakka mahdollisesti vuonna 2023

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut