Perinteinen puhelinmyynti ei enää riitä – myyjä tulee nyt jopa kotiovelle

Sandor Rajanti (vasemmalla) ja Anton Laikola käyvät asiakkaan luona niin monta kertaa, kuin tämä haluaa. Riina Haapala

Riina Haapala

Puhelinmyynnistä myynnin monitoimitaloksi laajentunut tamperelainen Soldem on avannut jälleen uusia ovia.

Puhelinmyynnin, chat-myynnin ja myynnillisen asiakaspalvelun lisäksi yritys on aloittanut alueellisen valokuituhankkeiden myynnin.

Valokuitua myydessä asiakkaita käydään läpi myös niin sanotusti ovelta ovelle -periaatteella, mutta myynti ei kuitenkaan ole sitä, että tuosta vain lähdettäisiin kenen tahansa ovien taakse kolkuttelemaan.

Soldemin työntekijät myyvät valokuituverkoston rakentamista ja siitä tiedotetaan alueen asukkaita ensin kirjeitse. Lisäksi järjestetään infotilaisuuksia ja vasta myöhemmin kierretään alueen asukkaiden luona kertomassa konseptista.

Ovelta ovelle -myynti on ollut julkisuudessa monesti lähinnä ikävässä valossa: huijarit ovat myyneet ikäihmisille kalliita kattoremontteja ja näissä ostopäätöksillä on kova kiire. Aluemyyjät Anton Laikola ja Sandor Rajanti kertovat, että heidän työssään näin ei ole.

– Ei tarvitse päättää heti ja asiakkaan luona käydään tarvittaessa useamman kerran, jos hän niin haluaa, Laikola vakuuttaa.

– Osalla alueista esimerkiksi omakotiyhdistykset ovat aktiivisesti lähteneet tukemaan valokuituverkoston rakentamista ja kertoneet, että nämä kaverit ovat ihan oikealla asialla, Rajanti lisää.

Koulutus- ja rekrytointijohtaja Sauli Nissisen mukaan yhtiön myynnistä noin 30 prosenttia tulee muusta kuin perinteisestä puhelinmyynnistä. Nissinen ei usko, että perinteisen puhelinmyynnin aika olisi ohi, mutta yhtiöiden on edelleen kehitettävä toimintaansa.

– Sellaisten onnenonkijoiden, jotka pistävät muutaman hengen puhelinmyyntifirman pystyyn hetkeksi, aika on ohi. Mutta Suomessa on isoja telemarkkinointifirmoja, joiden toiminta on laadukasta, Nissinen sanoo.

Nissisen mukaan myynti tulee monikanavaistumaan ja sen pitää yhä useammin tapahtua juuri silloin, kun asiakkaalle sopii.

– Laadukasta puhelimessa tehtävää myyntiä tulee olemaan aina, mutta uskon, että se, mikä perinteisellä puolella asvaa, on monikanavaisuus. Yleistyykö chatissä tapahtuvan myyntitilanteen kanssa samaan aikaan video- ja puhelinyhteys myyjään, Nissinen visioi.

Soldem Oy

Tunnettiin aiemmin nimellä Suomen Telecenter Oy, joka perustettiin vuonna 2006.

Vaihtoi nimensä vuoden 2018 alussa Soldemiksi.

Nimenvaihdoksen taustalla oli muun muassa myynnin kanavien laajentuminen.

Työllistää 200 ihmistä.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut