Ratikan rakentaminen ollaan jakamassa kahden sijasta kolmeen osaan – Pyynikintorin ja Lentävänniemen väli ollaan laittamassa kahtia saarivalituksen takia

Petteri Mäkinen

Petteri Mäkinen

Tampereen ratikan rakentamista ollaan pilkkomassa kahden vaiheen sijasta kolmeen osaan.

Aiemmin ratikan kakkosvaiheena tunnettu Pyynikintorin ja Lentävänniemen väli ollaan nyt jakamassa Pyynikintorilta Santalahteen ulottuvaan vaiheeseen 2A ja siitä eteenpäin menevään vaiheeseen 2B.

Tampereen kaupunginhallitus käsittelee asiaa tiistaina.

Taustalla on ratikan toisen vaiheen viivästyminen Näsijärven täytöstä tehdyn valituksen oikeuskäsittelyn ajaksi.

Tampereen kaupunki on saanut Aluehallintovirastolta alkuvuodesta 2020 Hiedanrannan saarivaihtoehdon mukaisen täyttöluvan. Täyttöluvasta on valitettu hallinto-oikeuteen. Oikeuskäsittelyn on arvioitu jatkuvan alkuvuoteen 2022 asti, mikäli valitusasia jatkuu korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti.

Ratikan toisen vaiheen rakentamisen on tarkoitus alkaa vuodenvaihteessa 2020–21. Osan 2 merkittävä viivästyminen aiheuttaa Raitiotieallianssin suunnittelu- ja rakentamisorganisaation alasajon myötä merkittävät lisäkustannukset ja henkilöstön siirtymisen muihin tehtäviin.

Ratkaisuksi esitetään, että raitiotien osan 2 toteutussuunnitelma ja tavoitekustannus jaetaan kahteen osaan. Jos valtuusto asian syksyllä siunaa, osan 2 rakentaminen alkaisi vuodenvaihteessa 2020-2021 osalla 2A Pyynikintori - Santalahti. Rakentaminen jatkuisi osalla 2B Santalahti - Lentävänniemi heti, kun Hiedanrannan järvitäytön lupa on lainvoimainen, mikäli asian oikeuskäsittely ei ole tuonut merkittäviä muutoksia raitiotieradan suunnitelmiin.

Valitusprosessista johtuen osan 2 uudella vaiheistuksella liikenne Lentävänniemeen alkaisi todennäköisesti vuonna 2025, ei vuonna 2024, kuten aluperin suunniteltiin.

– Epätodennäköiseksi nähdään tilanne, että Järvikaupungin vesilupa-asiassa tulisi ratkaisu, että raitiotierataa ei voida Santalahden alueen ja Hiedanrannan keskustan välisellä osuudella ollenkaan linjata Näsijärven rantavyöhykkeelle. Tämänlaisessa tilanteessa Raitiotieallianssin kanssa on mahdollista tehdä minikehitysvaihe, jossa laaditaan toteutussuunnitelma raitiotieradan linjaamisesta vaihtoehtoista reittiä Hiedanrantaan, todetaan esittelutekstissä.

Osan 2A eli raitiotieradan rakentaminen Sepänkadulle, Paasikivenkadulle ja Santalahden Rantatielle kestää arviolta kolme vuotta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut