Uraputsari pitää ratikan raiteilla – Leuto ja lumeton talvi yllätti ratikan talvitestaajat

Petteri Mäkinen

Kyllä me toivomme vielä lunta ja takatalvea, naurahtaa Tampereen ratikan kunnossapitoallianssin projektipäällikkö Santeri Heinonkoski

Toiveen taustalla on se, että kulunut talvi ei ole ollut säiltään otollinen ratikan talvikunnossapidon testeille Ruskon varikolla ja Hervannassa.

– Pari viikkoa ehti olla pakkasta ja lunta ja silloin ehdimme testaamaan kalustoamme erilaisissa lumi- ja pakkasolosuhteissa. Suurin oppi on saatu pakkasen vaikutuksesta raiteiden uran putsaamiseen, kertoo Heinonkoski.

Testeissä on kokeiltu laitteita ja työtapoja raiteiden ja laiturialueiden pitämisessä puhtaana lumesta ja jäästä.

– Oppia täytyy kerätä tekemällä ja kokeilemalla. Helsingin kokemuksia voi soveltaa täällä vain osittain.

Ratikkareitin talvikunnossapidon toistaiseksi testatuinta kalustoa on kiskot jäästä, kivistä ja liasta puhtaana pitävä uraputsari. Laitteessa oleva teräskiila ja pyörivä teräsharja työntävät jään ja hiekat pois kiskon urasta. Periaatteessa jää ja kivet voivat jopa suistaa kulkupelin kiskoiltaan.

– Raiteiden puhdistaminen on normaali lähes viikoittainen rutiini vuoden ympäri. Kiskojen urassa kulkevat myös sadevedet ja uran tukkeutuminen saisi vedet tulvimaan kadulle, muistuttaa Heinonkoski.

Kovalla lumisateella ratikkareitillä edellä kulkee lumiaura ja perässä tulee uraputsari. Kesällä uraputsarin perässä kulkee keräävä harjakone.

Traktorikaivuriin suunniteltu uraputsari saadaan kiinnitettyä adapterin avulla esimerkiksi kaivinkoneeseen.

– Ei näitä kaupan hyllyltä saa, joten kehitystyötä on tehty koko ajan. Ensimmäinen uraputsari tuli syksyllä 2018, joten tämä on reilun vuoden tuotekehittelyn tulos, sanoo Heinonkoski.

– Tämä on erikoisosaamista vaativaa työtä. Koneiden ja laitteiden lisäksi myös työntekijöiltä vaaditaan kokemusta kiskoilla toimimisesta, kertoo kaivuriyrittäjä Markku Palonen yli 30 vuoden kokemuksella junaraiteilta.

Kokonaan koneelliseksi talvikunnossapitoa ei saa. Käsityötä vaatii ainakin lumen ja jään poistaminen pysäkkikatosten nurkista, laiturilla kiskojen tasolta pysäkkikannelle vievän portaan kulma ja mahdollisesti myös vaihteiden jään poisto.

Lumitoiveen taustalla on muun muassa se, että lisätietoa ja kokemuksia tarvittaisiin muun muassa ratikkakaistalta ja laitureilta auratun lumen sijoituspaikoista. Myös yhteispeliä ja vastuualueita katutilassa täytyy suunnitella.

– Talvikunnossapidossa on iso yhteensovittaminen Tampereen kaupungin ja kiinteistöjen kanssa, muistuttaa projektipäällikkö Heinonkoski.

Saksasta jo Ruskon ratikkavarikolle tuotu testiratikka lähtee liikenteeseen Hervannan päässä jo muutaman viikon päästä.

Aiheeseen liittyvää

  1. Päätös: Näin kulkevat kolmosen ja nelosen ratikka – Suunnitelma tulevista ratikkalinjoista ja vuoroväleistä hyväksytty
    20.2.2020 8:07
  2. Tämä saksalainen testiratikka on pian täällä – "Merkittävää hyötyä ratainfran testaamisessa"
    20.2.2020 7:00
  3. Ratikan koeajot jo kuukauden päässä... mutta ensin hiotaan kiskot
    14.2.2020 20:00

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut