Länsilinjat testaa Tampereella sähköbussia huhtikuussa – Hankkii tänä vuonna 29 uutta linja-autoa, 8,5 miljoonan euron kauppa

Länsilinjat testaa sähköbussia yhdessä Volvon kanssa Tampereella huhtikuussa.

Huhtikuussa bussi ajaa Länsilinjojen liikennöimää linjaa 29.

Kokeilun aikana Länsilinjat kartoittaa yhdessä linja-autoja valmistavan Volvon kanssa sähköbussin käyttöä kaupunkiliikenteessä ja nimenomaan Tampereen seudulla.

Perehtymistä tarvitaan, sillä vaikka sähköbussin hallintalaitteet ovat auton sisällä lähes samanlaiset kuin tavallisella polttoaineella käyvässä autossa, niin kaikki lataamiseen liittyvät seikat ovat uusia. Lataaminen puolestaan vaikuttaa niin kuljettajan kuin varikon ja huollonkin työtehtäviin. Esimerkiksi sähköbussi tulee ladata tietyssä paikassa, tietyin väliajoin.

– Työnantajana on myös hienoa päästä tarjoamaan kuljettajien käyttöön uutta teknologiaa. Länsilinjoissa uskomme, että yhtiön valinnat ympäristön puolesta vahvistavat meitä niin sisäisesti kuin suhteessa kumppaneihimme ja asiakkaisiimmekin, kertoo Länsilinjojen toimitusjohtaja Terhi Penttilä tiedotteessa.

Uusi sähköbussi on yleisön nähtävissä Tampereen Keskustorilla Vanhan kirkon edessä huomenna keskiviikkona 4.3. kello 10.30–12.

Länsilinjat osallistui syksyllä Energiaviraston liikenteen infratuki -tarjouskilpailuun hankkeella, joka koski sähköbussien latausjärjestelmien rakentamista. Kaiken kaikkiaan Energiavirasto sai 11 eri infratukihakemusta, joista se tammikuussa myönsi tuen neljälle hakemukselle. Yksi voittajista oli Länsilinjat. Yhtiön hankkeen kokonaiskustannusarvio on 800 000 euroa, josta Energiaviraston tuki on 240 000 euroa.

– Hankkeen toteuttamisajankohta on vielä auki, mutta on selvää, että tuki vahvistaa meidän kykyämme tarjota tilaajille jatkossa myös sähköbussiliikennöintiä, toteaa Terhi Penttilä.

Länsilinjat on tekemässä vielä tämän vuoden aikana tähänastisen historiansa suurimman hankinnan: yhtiö ostaa noin 8,5 miljoonalla eurolla 29 uutta linja-autoa. Tampereen sisäiseen Nysse-liikenteeseen tulee 18 autoa (linjoille 11, 26 ja 27), Tampereen ja Nokian väliseen liikenteeseen tulee viisi autoa ja Turun seudun liikenteeseen tulee kuusi autoa. Nokian ja Tampereen väliä ajavat bussit käyttävät uusiutuvaa dieseliä. Uusiutuvan polttoaineen valinnan on tehnyt ja siitä johtuvat lisäkustannukset maksaa pääosin Nokian kaupunki.

– Uusiutuvaa dieseliä käyttävät bussit ovat käytössä seuraavat 14 vuotta, joten päätös niistä vaikuttaa pitkään, toteaa Terhi Penttilä.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut