Verkko-ostamisesta ja lennoista kertyi eniten valitettavaa – Snoop Doggin peruuntunut keikka vei sovittelut poikkeuksellisesti Romaniaan

Klaus Nurmi

Lennot ja verkko-ostaminen olivat yleisimmät valituksen aiheet, joista otettiin yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen viime vuonna.

Kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteeseen tuli 3 160 yhteydenottoa, joista noin puolet puhelimitse ja puolet sähköpostin ja verkon kautta.

Suurin osa yhteydenotoista koski etenkin verkko-ostamista, esimerkiksi verkko-ostosten peruuttamisoikeutta ja viallista tai toimittamatonta tuotetta.

Lisäksi matkustajan oikeudet lentojen viivästyksissä ja peruutuksissa olivat yleinen aihe.

Eniten yhteydenottoja tuli naapurimaiden yrityksistä, eli saksalaisista, ruotsalaisista, norjalaisista ja virolaisista yrityksistä.

Kuluttajakeskuksen mukaan Ruotsin ja Saksan kohdalla esiin nousevat autokaupat ja Virossa tilausansat.

Valituksia soviteltaviksi Suomen Euroopan kuluttajakeskus jakoi viime vuonna eniten poikkeuksellisesti Romaniaan, 138 kappaletta. Yleensä romanialaisista yrityksistä tulee käsittelyyn hyvin vähän valituksia.

Romanian piikki johtui Snoop Doggin viime heinäkuussa Helsinkiin suunnitellun konsertin peruuntumisesta, jonka järjestäjä oli romanialainen Phoenix Entertainment Agency SRL.

Valitukset koskivat sitä, että lipun ostaneet eivät saaneet rahojaan takaisin yritykseltä.

Kuluttajakeskus siirsi valitukset sovitteluun Romanian toimipisteeseen, joka yritti paikallisen kuluttajaviranomaisen kanssa tavoittaa Phoenix Entertainmentin edustajia tuloksetta. Tämän vuoksi asian tutkinta siirtyi Romanian poliisille.

Luottokortilla lippunsa maksaneet saivat rahojaan pääosin takaisin luottoyhtiönsä kautta. Osa ostajista odottaa kuitenkin yhä poliisitutkinnan tulosta, kuluttajakeskus tiedottaa.

Suomen toimipiste sai muilta Euroopan kuluttajakeskuksen toimipisteiltä yhteensä 57 valitusta sovitteluun koskien suomalaisia yrityksiä.

Selkeästi eniten valituksia tuli matkustamisesta ja etenkin lentomatkustamisesta, jota koski puolet Suomeen soviteltaviksi tulleista tapauksista.

Kaikkiaan 30:ssa maassa toimiva Euroopan kuluttajakeskusten verkosto ECC-Net sai viime vuonna kuluttajilta yli 120 000 yhteydenottoa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.