Mitä muuta torstaiaamuna tapahtui kuin että Areenasta tuli Uros?

Pekka Ruissalo

Missä olit torstaina 5. maaliskuuta noin kello 11.12, kun tapahtui jotain, jonka jälkeen Tampere ei ollut enää entisensä? Hetkellä, jolloin Kansi Visit Centerin kankaalle, Areenan toimitusjohtajan Marko Hurmeen taakse heijastuivat sanat Uros Live?

Niinpä. Kansiareena on siis saanut nimensä ja seon saanut nimensä pääyhteistyökumppani Uros Groupin mukaan. Taustalla on Areenan ja Uroksen kymmenen vuotta kestävä yhteistyösopimus. Uros on Oulussa vuonna 2011 perustettu yritys, joka tekee työtä kansainvälisten mobiiliratkaisujen ja esineiden internetin kanssa.

Kasvua on vuosikymmenen aikana riittänyt ja tulosta on tullut: suomalaisyrityksistä vain Supercell ja HMD Global ovat kasvaneet samalla tahdilla.

Uros on perustamassa Tampereelle myös toimipisteen, joka aukeaa mahdollisesti jo tämän vuoden aikana. Työntekijämäärä voisi kahdessa vuodessa nousta 200 henkilöön.

Mutta vielä kerran se nimi, joka on jo ennen tämän lehden julkaisua räjäyttänyt internetin keskustelupalstat. Se on lyhenne nimestä Universal Roaming Solutions. Monet ovat yhdistäneet nimen ylenpalttiseen maskuliinisuuteen, ja pohtineet sitä, miten se vaikuttaa kaupungin imagoon.

Uros-konsernin toimitusjohtaja Jerry Raatikainen huomauttaa, että nimi ei tarkoita muilla kielillä käytännössä mitään. Yhtiöllä on tällä hetkellä toimintaa kahdessatoista eri maassa ja toiminta-ajatus vahvasti kansainvälinen.

– Meillä oli aikoinaan vieläkin tyhmempiäkin nimiehdotuksia. Niistä en tosin kerro julkisesti, hän aloittaa.

– Käännän asian niin päin, että mietipä miltä kuulostaa kun britti lausuu nimeä. Euros.. euroja, rahaa, Raatikainen vastaa.

Ja sitten.

– Areenayhtiön puolesta lisään, että me olemme erittäin sukupuolineutraaleja, jatkaa Areenan toimitusjohtaja Marko Hurme.

Samalla hengellä jatkaa pormestari Lauri Lyly (sd.).

– Olen erittäin tyytyväinen. Me teemme suomalaisin voimin kansainvälisen luokan ja mittakaavan asiaa. Tämä on olennainen steppi kohti tavoitettamme, joka on olla Pohjoismaiden johtava elämys- ja tapahtumakaupunki, Lauri Lyly huomauttaa.

Uroksella on suuria suunnitelmia valmistuvan hallin osalta. Rahallista investointia luonnehditaan adjektiivilla mittava, joten yhtiö on liikkeellä tosissaan.

Tarkemmin ottaen yhtiö haluaa päivittää asiakaskokemusta ja tapahtumaelämyksiä uudelle tasolle. Tampereella on siinä tarkoituksena olla pilottikohde.

– Tekoälyä hyödyntävän alustan avulla voimme tuoda tapahtumien sidosryhmät yhteen. Tämä on digiloikka koko tapahtumabisnekselle ja Tampere on meille maailmanlaajuisesti ensimmäinen käyttöönottokohde, Raatikainen kertoo.

– Yhteistyö tarkoittaa sitä, että kävijät ja fanit pystytään ottamaan jatkossa huomioon aiempaa yksilöllisemmin, Areenan toimitusjohtaja Marko Hurme sanoo.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut