Ratikan koeajot alkavat, mikäli koronavirus sen sallii – Testivaunulla lähdetään ensiksi Hervantaan

Pekka Ruissalo

Tampereella otetaan tällä viikolla iso askel kohti ratikka-aikaa, kun Hervannassa aloitetaan koeajot testiraitiovaunulla. Vaunulla liikutaan varikolla maanantaina ja tiistaina 16.–17.3. ja keskiviikkona 18.3. siirrytään katuverkolle.

Lähtökohtaisesti suunnitelma on tämä, mutta koronavirus voi tuoda asiaan omat vaikutuksensa. Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö sanoo, että viruksen mahdollisia vaikutuksia koeajoihin on mahdoton arvioida.

– Koeajot pyritään suorittamaan ennalta sovitun aikataulun mukaisesti, mutta tarvittaessa niitä siirretään. Suhtaudumme tilanteeseen erittäin vakavasti ja toimimme vastuullisesti tilanteen vaatimalla tavalla, Sirviö toteaa.

Koeajoja tehdään ensimmäisellä koeajoviikolla pelkästään kävelyvauhdilla, enintään 5 km/h. Nopeustestit tehdään vaiheittain eri kaduilla. Jokaisella osuudella testivaunua liikutetaan ensin kävelyvauhtia, jonka jälkeen testit tehdään kadun tai radan maksiminopeuksien mukaisesti.

Raitiotieradan ja raitiotiejärjestelmän testauksessa käytetään Saksasta tuotua, vuonna 1981 valmistettua, raitiovaunua. Testejä tehdään kaikkien raitiotien teknisten järjestelmien ja radan päällysrakenteen osalta.

Koeajojakso alkaa varikolla, jossa testataan asetinlaitteen toiminta ja varikkoraiteiston kulkuteiden asettaminen, vaihteet, opastimet ja sähköradan toiminnot.

Ratainfran testauksissa käydään läpi muun muassa liikennevaloetuisuuksien toimintaa, tarkastetaan radan opastimien toimintoja ja liikennemerkkien sijainteja sekä testataan vaihteenohjausjärjestelmien toimintaa.

Koeajojakso kestää noin kolme viikkoa.

– Koeajoissa edetään testitulosten mukaisesti - jos testeissä havaitaan muutostarpeita, toimenpiteitä tehdään heti. Tarvittaessa testit kestävät huhtikuun loppuun asti, mutta todennäköistä on, että ne saadaan suoritettua huhtikuun alkuun mennessä, koeajokoordinaattori, projekti-insinööri Niina Uolamo Tampereen Raitiotie Oy:stä kertoo.

Koeajoalueelle pystytetään koeajojen ajaksi opasteita, jotka kertovat testivaunun olevan liikkeellä. Testivaunun kulkua muun liikenteen joukossa varmistetaan koeajojen aikana liikenteenohjaajilla, jotta testaushenkilökunnan ja kaupunkilaisten liikkuminen saadaan turvattua ja radan nopeustestit pystytään ajamaan yhtenäisenä suorituksena.

Muun liikenteen keskeytykset kestävät kerrallaan vain joitakin minuutteja.

– Testivaunun mukana ja rinnalla kulkee Raitiotieallianssin henkilökuntaa ja tarvittaessa kunnossapitokalustoa. Kaikkien alueella liikkujien turvallisuus on meille erittäin tärkeää. Liikenteenohjaajat opastavat tiellä liikkujia ja lisäksi toivomme, että ihmiset kertaavat Ratikkakaupungin liikennesäännöt esimerkiksi Tampereen Ratikan sivuille koostamamme materiaalin avulla.

– Jotta tarvittavat testit saadaan suoritettua onnistuneesti, pyydämme muilta tiellä liikkujilta kärsivällisyyttä ja toivomme testihenkilökunnallemme työrauhaa, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö sanoo.

Koeajoja tehdään ruuhka-aikojen ulkopuolella, eli päiväaikaan kello 9.00–15.00 välillä. Keskiviikkona 18.3. testivaunulla lähdetään varikolta Hermiankadulle kello 9 ja 11 välillä.

Aiheeseen liittyvää

  1. Tältä näyttää Tampereen uusi testiratikka – Näin etenevät koeajot Hervannassa ja Turtolassa, kadulle jo 18. maaliskuuta
    3.3.2020 14:39
  2. Päätös: Näin kulkevat kolmosen ja nelosen ratikka – Suunnitelma tulevista ratikkalinjoista ja vuoroväleistä hyväksytty
    20.2.2020 8:07
  3. Tämä saksalainen testiratikka on pian täällä – "Merkittävää hyötyä ratainfran testaamisessa"
    20.2.2020 7:00
  4. Uudet ratikkataiteilijat on nyt valittu – "Koko pysäkkikatoksen haltuun ottava taideteos nosti hänet valintaraadin suosikiksi"
    18.2.2020 12:50

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut