Ratikka lähti viimein testiajolle – "Huolehditaan siitä, että verkko varmasti toimii sitten kun pitääkin"

Pekka Ruissalo

On keskiviikkoaamu, kello on jotain puoli yhdeksän ja yhdeksän välillä. Hetki Tampereen ja Suomen Hervannassa on näkemisen arvoinen. Koronaviruspandemia on asettanut kansalaisten liikkumiseenkin monia huomioitavia suosituksia.

Se ei silti ole estänyt tamperelaisia lähtemään Hermiankadulle katsomaan, miltä se oikein näyttää kun odotettu ratikka viimein lähtee testiajolle.

Se on tehty ennakkoon selväksi, että kyytiin ei tällä erää oteta matkustajia. Tilannetta seuraava yleisö on ryhmittäytynyt turvallisten välimatkojen päähän toinen toisistaan. Paikalta on havaittavissa ainakin etäopetuksessa olevia koululaisia ja varmuudella myös eläkeikäisiä tamperelaisia.

Kamerat käyvät, minuutit ovat pitkiä ja aikaa kuluu. Lopulta puolentoista tunnin odottelun jälkeen projekti-insinööri, koeajokoordinaattori Niina Uolamo joutuu kertomaan ikäviä uutisia: raideverkosta on löydetty sähkövika, joka siirtää neitsytajoa parilla tunnilla eteenpäin.

– Yleisön kannalta tietenkin harmi, mutta tällaisia tilanteita varten testiajot tietysti ovat olemassa. Näiden avulla huolehditaan siitä, että verkko varmasti toimii sitten kun pitääkin, Uolamo kertoo.

Testaaminen on samalla myös hyvin pikkutarkaa toimintaa.

– Sähkövika on hyvä esimerkki siitä, että koeajoissa monet matkustajille näkymättömät asiat halutaan tarkastaa ja testata useaan otteeseen. Pääsemme testaamaan esimerkiksi vaunun niin sanottuja ryömintäominaisuuksia jyrkässä Hermiankadun mäessä, joka on vastassa heti kun ratikka varikolta tulee ulos. Selvitämme siis periaatteessa, kuinka hitaasti vaunu jaksaa mäen nousta.

Vielä ei ole tiedossa, miten kokonaisvaltaisesti koronavirus ratikan koeajoihin vaikuttaa. Niitä pitäisi annetun aikataulun mukaan toteuttaa neljän viikon ajan: viimeinen koeajoviikko on huhtikuun alussa. Ratikka noudattaa asiassa THL:n suosituksia.

– On mahdoton arvioida mahdollisia vaikutuksia ratikan koeajoihin. Koeajot pyritään suorittamaan ennalta sovitun aikataulun mukaisesti, mutta tarvittaessa niitä siirretään. Suhtaudumme tilanteeseen erittäin vakavasti, toteaa Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö

Mikäli pandemiatilanne antaa myöten, ensimmäinen Tampereen Ratikka saapuu toukokuussa. Huhtikuussa on edessä tauko koeajoissa, jonka jälkeen testit aloitetaan alkukesästä prototyyppivaunulla. Kaupallinen koeliikenne alkaa huhtikuussa 2021 ja varsinainen liikenne elokuussa 2021.

Ratikka

Viikko 13 (23.-27.3.): Varikon asetinlaitteen testausta ja varikon alueen koeajoja, joissa nopeus 15km/h ja paikoin radan sallima maksiminopeus. Hermiankadun ja Atomipolun koeajoja, joissa nopeus kadun nopeusrajoituksen mukainen.

Viikko 14 (30.3.-3.4.): Insinöörinkadun koeajot, nopeus 30 km/h eli kadun nopeusrajoituksen mukainen. Hervannan valtaväylän koeajot, nopeus 40-70 km/h.

Viikko 15 (6.4.-9.4.): Mahdollisesti vaihteenohjaustestejä varikko-Turtola-välillä.

Mikäli pandemiatilanne helpottaa, alkukesästä 2020 lähtien Tampereen liikenteessä nähdään aina raitiovaunuja. Varsinainen liikennöinti alkaa elokuussa 2021.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut