Näin ratikka istuu katukuvaan – Nippu lännen raitiotiekatujen suunnitelmia tuli nähtäville

Petteri Mäkinen

Tampereen keskustasta länteen suunnitellun raitiotien toisen vaiheen katusuunnitelmia on nyt nähtävillä.

Hiedanrannan keskustan ja Järvikaupungin katusuunnitelmat ovat nähtävänä 17. huhtikuuta saakka ja Lentävänniemen päätepysäkkiin liittyvät suunnitelmat 6. huhtikuuta saakka.

Hiedanrannan yhteyteen suunnitellun Järvikaupungin alueella raitiotiehankkeeseen liittyvien katukohteiden suunnitelmat rajautuvat idässä Rosenlewin siltaan ja lännessä Hiedanrannan keskustan raitiotiekatuun.

Suunnittelualueelle sijoittuu kolme siltaa. Idässä on raitiotielle, jalankululle ja pyöräilylle tarkoitettu silta. Länsipäässä on pohjoisella sillalla raitiotie, jalankulku- ja pyörätie sekä eteläisellä sillalla moottorikäyttöisille ajoneuvoille tarkoitettu ajorata, jalankulku ja pyörätie.

Hiedanrannan keskustan raitiotiekadun alueella raitiotiehankkeeseen liittyvien katukohteiden suunnitelmat rajautuvat etelässä Hiedanrannan Järvikaupungin raitiotiekatuun ja pohjoisessa Federleynkatuun.

Järvikaupungin ja Hiedanrannan aukion välillä on raitiotien molemmin puolin sijoittuvat erotellut jalankulku- ja pyörätiet. Pyörätiet on tällä välillä suunniteltu yksisuuntaisina. Välillä Hiedanrannan aukio–tehdas, raitiotien molemmin puolin sijoittuu jalankulun ja pyöräilyn alue, jonka tarkempi suunnittelu laaditaan aukioiden ja alueen suunnittelun yhteydessä.

Hiedanrannan tehtaan raitiotiepysäkin ympäröivät kulkujärjestelyt tarkentuvat tehtaan suunnittelun yhteydessä. Tehtaan ja Tehdaskartanonkadun välillä raitiotien itäpuolelle sijoittuu jalkakäytävä, joka jatkuu Federleynkadulle saakka. Tehdaskartanonkadun ja Federleynkadun välillä raitiotien vierelle sijoittuu eroteltu 4,5 metriä leveä jalankulku- ja pyörätie. Tehdaskartanonkadun kohdalla pyöräily ohjataan Tehdaskartanonkadulle.

Lentävänniemeen suunniteltuun Tampereen raitiotien läntiseen päätepysäkkiin liittyvien katujen suunnitelmat rajautuvat lännessä Kehyskatuun ja idässä Halkoniemenkatuun sekä Pyhällönpuistoon.

Raitiotie sijoittuu Lielahdenkadulla kadun keskialueelle Kehyskadun kiertoliittymästä lähtien ja tämän osuuden jälkeen raitiotielinja kääntyy Halkoniemenkadulle ja jatkuu aina Pyhällönpuistoon saakka.

Raitiotie on Lielahdenkadulla ajoratojen välissä nurmetetulla keskikaistalla. Lielahdenkadun ja Halkoniemenkadun liittymän läpi raitiotie kulkee kadun keskialueella. Halkoniemenkadulla raitiotie on myös tulossa kadun keskialueelle erilliselle ajoneuvoliikenteestä erotetulle rata-alueelle.

Lentävänniemen alueelle sijoittuu kaksi raitiotiepysäkkiä. Yksi Lielahdenkadulla Lentävänniemenkadun liittymän itäpuolella ja toinen, raitiotielinjan päätepysäkki, Pyhällönpuistossa. Siellä on myös pysäkkialueen jälkeinen Pyynikintori–Lentävänniemi rataosuuden päättymiskohta, jolla muutetaan raitiotievaunujen ajosuuntaa.

Lielahdenkadun pysäkki on suunniteltu reunalaitureilla, jolloin molemmille kulkusuunnille on oma pysäkkilaituri, molempien pysäkkilaiturien leveys on 3,50 metriä ja pituus 47 metriä. Päätepysäkki Pyhällönpuistossa on keskilaituripysäkki. Pysäkillä matkustajat jäävät pois ja nousevat kyytiin samalta pysäkkilaiturilta, jonka leveys on 5 metriä ja pituus 47 metriä.

Tavoitteena on, että raitiotiejärjestelmän osan 2 rakentamisesta päätetään valtuustossa viimeistään lokakuussa 2020, minkä jälkeen keskustasta länteen suuntautuvan osuuden rakentaminen voisi alkaa.

Katusuunnitelmia täällä

Aiheeseen liittyvää

  1. Ratikan nopeustestit menestys! – Huomio: Testivaunu voi jatkossa liikkua ilman liikenteenohjausta
    3.4.2020 11:00

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut