Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

"Tamperelainen ravintolakulttuuri on kehittynyt valtavasti!" – Janica Branderista tuli ruokalähettiläs ja ruokavinkkimuija

BLOGGAAJA Juomista ja syömistä rakastava nainen aloitti kirjoittamaan ruuasta kuusi vuotta sitten. Nyt harrastus on vienyt hänet Visit Tampereenruokalähettilääksi.

On yllättävän hankalaa miettiä, millä nimikkeellä kutsua 34-vuotiasta tamperelaista Janica Branderia Freelancer tai yksityisyrittäjä kuulostavat henkilöä ajateltuna kasvottomilta.

– Laita sinne, että upea tamperelainen ruokavinkkimuija, Brander ehdottaa.

Ruokavinkkimuija liittyy keskeisesti nuoren naisen tuoreimpaan työtehtävään. Visit Tampere aloitti keväällä Hungry For Tampere-ruokaprojektin jonkatarkoituksena on kehittää ja tuoda tamperelaista ruokakulttuuria esille vielä entistäkin enemmän. Brander on yksi viidestä kampanjan ruokalähettiläästä.

– Ihmiset voivat kysellä minulta ruokavinkkejä tai antaa minulle vinkkejä vaikka kivasta ravintolasta. Kasvot ovat tulleet jo tutuksi, monet tulevat jo omatoimisesti kyselemäänkin vinkkejä ja kommentteja.

Ruokavinkkimuijaksi Brander on päätynyt Savusuolaa-bloginsa kautta. Sitä hän alkoi tehdä kuusi vuotta sitten. Blogilla on vakiintunut käyttäjämäärä: 12 000 – 17 000 lukijaa kuukaudessa. Se on ruoka-blogille varsin hyvä määrä.

– Jos vertaa, lifestyle-bloggaajalla voi olla 50 000 – 70 000 lukijaa kuukaudessa. Siihen määrään en pääse ikinä.

Blogissaan Brander yhdistää kepeän meiningin sekä erittäin tiukan ja ammattimaisen työtavan. Aivan ensimmäinen periaate on se, ettei ravintola ala sanelemaan ehtoja sille, mitä ja miten Brander blogiinsa kirjoittaa.

– Vastavuoroisesti homma toimii siten, että annan ravintolassa ruuasta palautteen aina samantien ennen kuin kirjoitan sen blogiin. Se on reilua. Ei olisi mistään kotoisin ensin kehua kasvotusten ja sen jälkeen haukkua ihan pystyyn netissä.

Harvemmin Brander on joutunut blogissaan haukkumaan.

– Kuuden vuoden aikana on ollut vain kaksi kokemusta, jotka ovat olleet ihan katastrofeja, Brander kertoo käytännöistä.

Bloggaajiin liitetään usein myös ilmaisesta tavarasta ja tarjoiluista nauttiminen. Siihenkin Brander suhtautuu vahvalla kriittisyydellä.

– Lukijamäärä on nyt kuitenkin sillä tasolla, että tänä vuonna kuvioon on alkanut tulla myös kaupallista yhteistyötä. Haluan pitää Savusuolaa-blogin kuitenkin edelleen harrastuksena, sillä muita töitä on kalenterissa koko ajan paljon, enkä halua sisällyttää tähän ylimääräisiä paineita, hän huomauttaa.

Tampereen ruokakulttuuriin, ravintoloihin ja tarjontaan Brander on erittäin tyytyväinen.

– Koko ajan tulee uusia hienoja konsepteja, kuten Rautatienkadulle avautunut Kajo. Olen erityisen ilahtunut siitä, että eurooppalaisesta ruokakulttuurista tuttu sosiaalinen syöminen ja sosiaaliset annokset ovat tulleet Suomeenkin. Lisäksi esimerkiksi Lappalaisen Samilta on tullut hyviä ideoita viedä ravintolatarjontaa eri paikkoihin, sellaista pop up -meininkiä.

Uutista päivitetty 2.6. kello 21.10: Janica Brander on Visit Tampereen, ei Tampereen kaupungin ruokalähettiläs.

Hungry For Tampere-projektiin voit tutustua:

https://visittampere.fi/hungry-for-tampere/