Kuluttajavirasto ei voi tutkia Onnibusin yrityskauppaa – Muistatko Finnkinon tapauksen 2006?

Jari Pietiläinen

Kilpailu- ja kuluttajavirastotarvitsee sen itsensä mukaan oikeuden ottaa oma-aloitteiseen tutkintaan sellaiset yrityskaupat, joissa se tunnistaa mahdollisia ongelmia kuluttajille.

Koiviston Auton ja Onnibus.comin kauppa on tuorein esimerkki yrityskaupasta, johon virastolla ei ole tällä hetkellä toimivaltuuksia puuttua.

Markkinoilla tapahtuu yrityskauppoja, jotka ovat kuluttajille ja kilpailulle haitallisia, mutta jotka jäävät kilpailulaissa asetettujen liikevaihtorajojen alapuolelle.

Kilpailu- ja kuluttajavirastolla on toimivalta tutkia vain yrityskaupat, joissa osapuolten yhteenlaskettu liikevaihto ylittää 350 miljoonaa euroa, ja vähintään kahden osapuolen Suomesta kertynyt liikevaihto ylittää 20 miljoonaa euroa kummankin osalta.

Liikevaihtorajat ovat nykyisellään Suomen kokoisessa kansantaloudessa varsin korkeat. Esimerkiksi Finnkinon ja Sandrew Metronome Finlandin yrityskauppa ei tullut KKV:n tutkittavaksi vuonna 2006, ja elokuvateatteritarjonta keskittyi merkittävästi.

KKV:lla tulisikin olla sen omasta mielestään erityistapauksissa oikeus ottaa tutkittavakseen myös liikevaihtorajat alittavia, potentiaalisesti ongelmallisia yrityskauppoja.

Otto-oikeuden soveltaminen voisi viraston mukaan tulla kysymykseen vain poikkeustilanteissa, jotka olisi määritelty erikseen laissa tai sen taustatöissä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.