Kestävyysliikunta vaikuttaa suotuisasti suolistoon – jo kuuden viikon harjoittelu vähensi tulehdusmikrobeja

Kestävyysliikunta parantaa sydämen ja verisuonten hyvinvointia. Sirpa Reo

toimitus

Jyväskylässä tehdyn tuoreen tutkimuksen mukaan kestävyysliikunta vaikuttaa suotuisasti suolistomikrobiston koostumukseen.

Kuuden viikon liikuntaharjoittelun jälkeen mahdolliset tulehduksenaiheuttajamikrobit (Proteobakteerit) vähenivät ja tehokkaaseen aineenvaihduntaan liitetyt mikrobit (Akkermansia) lisääntyivät koehenkilöiden suolistossa.

Akatemiatutkija Satu Pekkala Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta kertoo, että vaikka paino ei koehenkilöillä merkittävästi pudonnutkaan kuuden viikon liikuntaharjoittelun jälkeen, oli liikunnalla useita positiivisia vaikutuksia osallistujien terveyteen.

– Harjoittelulla oli sydämen ja verisuonten hyvinvointia parantavia vaikutuksia. Kolesterolin ja fosfolipidien määrä laski VLDL-kolesterolissa, joka kuljettaa rasvoja maksasta muualle kehoon ja verenkierrossa muuttuu ”pahaksi” LDL- kolesteroliksi, kertoo Pekkala.

Liikunnan vaikutti myös niin, että tulehdusta lisäävän Vascular adhesion protein-1:n aktiivisuus väheni. Syytä tähän ei toistaiseksi tiedetä.

Lisäksi terveydelle haitallinen vyötärön ympärysrasva väheni tutkittavilla.

Myös muutamat poikkileikkaustutkimukset ovat osoittaneet, että Akkermansia-sukuun kuuluvia mikrobeja on enemmän fyysisesti aktiivisilla kuin inaktiivisilla ihmisillä.

Akkermansiaa on tutkittu paljon viime aikoina, ja osa tutkijoista uskoo sen parantavan lihavuutta ja diabetesta.

– Paljon uusia tutkimuksia kuitenkin tarvitaan, että voitaisiin osoittaa Akkermansian olevan vastuussa osasta liikunnan terveysvaikutuksia, Pekkala muistuttaa.

Mikrobiston koostumuksen lisäksi tutkimuksessa selvitettiin muutoksia mikrobien geenistössä eli niiden toimintaa.

– Itse geeneissä ei nähty juurikaan muutoksia, mikä oli ehkä odotettavissakin, koska ravitsemusta ei muutettu, Pekkala toteaa. Pidemmässä interventiossa olisimme ehkä nähneet mittavampia aineenvaihdunnan muutoksia.

Tutkimusryhmä teetti ylipainoisille naisille liikuntaintervention, jonka yhteensä 17 naista suoritti loppuun.

Aiemmin liikuntaa harrastamattomat naiset polkivat sykeohjatusti kolme kertaa viikossa kuntopyörää kuuden viikon ajan.

Tutkimuksen aikana muita elämäntapoja, kuten ravitsemusta ei muutettu, jotta nähtäisiin puhtaasti liikunnan vaikutus.

Tutkimus tehtiin yhteistyössä Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan, Turun yliopiston ja espanjalaisen Fisabio:n kanssa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.