Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tampereen kaupungin drone pörrää tehtävästä toiseen – Viime vuonna ostettu kopteri on tehnyt jo 160 keikkaa

TEKNIIKKA Tampereen Infra osti keväällä 2017 kopterin.

Tampereen Infran ostama kopteri on tehnyt kaupungissa jo noin 160 erilaista kuvauskeikkaa. Miehittämättömällä lentolaitteella on kuvattu muun muassa ratikkareittiä ja Tammerkosken pohja sekä tarkastettu pääkirjasto Metson katon kunto ja seurattu liikennettä tavara-aseman luona.

Seuraavaksi kopteri pörrää todennäköisesti Hiedanrannassa selvittämässä, kuinka paljon läjityskasoissa on mursketta.

Tampereen Infra osti kopterin viime vuoden keväällä noin 45 000 eurolla. Hinta sisältää kopterin lisäksi muun muassa ohjelmiston, huollon ja moottorien vaihdon kerran vuodessa.

– Laitetta ei hankittu suin päin, ja harkitsimme myös halvempia koptereita. Halvemmat ovat ihan hyviä, mutta niiden luotettavuus ja tarkkuus eivät vielä riitä meidän käyttöömme, Paikkatietopalveluiden yksikön päällikkö Olavi Ujanen kertoo.

Kopteri on suomalaisvalmisteinen GeoDrone.

Eniten Infran kopteria käytetään kaavoituksen, karttatuotannon ja liikennesuunnittelun apuna. Lentolaitteella pystytään kuvaamaan alueita niin tarkasti, että ilmakuvat voidaan sijoittaa kartalla koordinaatistoon.

– Koko kanta-Tampereesta teetetään ilmakuvat noin parin kolmen vuoden välein, mutta aina nämä ilmakuvat eivät riitä, vaan tarvitaan ajantasaista kuvaa. Kopterilla tällaista lähtöaineistoa saa tuotettua edullisesti ja nopeasti. Tarvittaessa kuvat saadaan käyttöön jo seuraavana päivänä.

Suurin osa kopterilennoista tehdään Tampereen kaupungin hyväksi, mutta lentoja on tehty naapurikunnissakin. Palvelua myydään myös yksityisille.

Infran kopterilla saa lentää vain, jos käy koulutuksen. Kopterilla on tällä hetkellä yksi päälentäjä, ja hänen lisäkseen kahdella muulla työntekijällä on taito lentää laitteella.

– Lentosuunnitelma käytetään aina ennen jokaista lentoa lennonjohdon nähtävillä Pirkkalassa. Vain kerran on käynyt niin, ettei kopteria ole voinut lentää suunniteltuna päivänä, vastaava työnjohtaja Pekka Salonen kertoo.

Dronen tulevaisuus näyttää työntäyteiseltä.

– Ennen koptereita mittaukset piti tehdä paikan päällä. Dronella työ käy paljon kätevämmin, joten en usko, että meillä on paluuta enää menneeseen. Ainoa uhka ovat säädökset, jotka voivat rajoittaa lentoja, Ujanen kertoo.

Toistaiseksi Suomessa on voinut lennättää koptereita varsin vapaasti. Vapautta on myös käytetty väärin, ja harrastajien koptereita on kadonnut taivaan tuuliin.

– Se tekee hallaa myös meille, jotka teemme kuvaukset ammattimaisesti. Meille turvallisuus on tärkeää. Kopteriin pidetään aina näköyhteys, ja laite voidaan tarvittaessa palauttaa ilmasta lähtöpisteeseen yhdellä napin painalluksella, jos lähistölle ilmestyy esimerkiksi lääkärihelikopteri.