Tampereen kaupungin drone pörrää tehtävästä toiseen – Viime vuonna ostettu kopteri on tehnyt jo 160 keikkaa

TEKNIIKKA Tampereen Infra osti keväällä 2017 kopterin.

Infran drone pysyi maanantaina maassa. Olavi Ujanen ja Pekka Salonen kertovat, että dronea ei voi lennättää, jos tuuli on yli 8-12 metriä sekunnissa. Laite pysyy maassa myös sateella ja yli 10 asteen pakkasella. Marjo Rämö

Marjo Rämö

Tampereen Infran ostama kopteri on tehnyt kaupungissa jo noin 160 erilaista kuvauskeikkaa. Miehittämättömällä lentolaitteella on kuvattu muun muassa ratikkareittiä ja Tammerkosken pohja sekä tarkastettu pääkirjasto Metson katon kunto ja seurattu liikennettä tavara-aseman luona.

Seuraavaksi kopteri pörrää todennäköisesti Hiedanrannassa selvittämässä, kuinka paljon läjityskasoissa on mursketta.

Tampereen Infra osti kopterin viime vuoden keväällä noin 45 000 eurolla. Hinta sisältää kopterin lisäksi muun muassa ohjelmiston, huollon ja moottorien vaihdon kerran vuodessa.

– Laitetta ei hankittu suin päin, ja harkitsimme myös halvempia koptereita. Halvemmat ovat ihan hyviä, mutta niiden luotettavuus ja tarkkuus eivät vielä riitä meidän käyttöömme, Paikkatietopalveluiden yksikön päällikkö Olavi Ujanen kertoo.

Kopteri on suomalaisvalmisteinen GeoDrone.

Eniten Infran kopteria käytetään kaavoituksen, karttatuotannon ja liikennesuunnittelun apuna. Lentolaitteella pystytään kuvaamaan alueita niin tarkasti, että ilmakuvat voidaan sijoittaa kartalla koordinaatistoon.

– Koko kanta-Tampereesta teetetään ilmakuvat noin parin kolmen vuoden välein, mutta aina nämä ilmakuvat eivät riitä, vaan tarvitaan ajantasaista kuvaa. Kopterilla tällaista lähtöaineistoa saa tuotettua edullisesti ja nopeasti. Tarvittaessa kuvat saadaan käyttöön jo seuraavana päivänä.

Suurin osa kopterilennoista tehdään Tampereen kaupungin hyväksi, mutta lentoja on tehty naapurikunnissakin. Palvelua myydään myös yksityisille.

Infran kopterilla saa lentää vain, jos käy koulutuksen. Kopterilla on tällä hetkellä yksi päälentäjä, ja hänen lisäkseen kahdella muulla työntekijällä on taito lentää laitteella.

– Lentosuunnitelma käytetään aina ennen jokaista lentoa lennonjohdon nähtävillä Pirkkalassa. Vain kerran on käynyt niin, ettei kopteria ole voinut lentää suunniteltuna päivänä, vastaava työnjohtaja Pekka Salonen kertoo.

Dronen tulevaisuus näyttää työntäyteiseltä.

– Ennen koptereita mittaukset piti tehdä paikan päällä. Dronella työ käy paljon kätevämmin, joten en usko, että meillä on paluuta enää menneeseen. Ainoa uhka ovat säädökset, jotka voivat rajoittaa lentoja, Ujanen kertoo.

Toistaiseksi Suomessa on voinut lennättää koptereita varsin vapaasti. Vapautta on myös käytetty väärin, ja harrastajien koptereita on kadonnut taivaan tuuliin.

– Se tekee hallaa myös meille, jotka teemme kuvaukset ammattimaisesti. Meille turvallisuus on tärkeää. Kopteriin pidetään aina näköyhteys, ja laite voidaan tarvittaessa palauttaa ilmasta lähtöpisteeseen yhdellä napin painalluksella, jos lähistölle ilmestyy esimerkiksi lääkärihelikopteri.

Infran kopteri

Infran kopteri on suomalaisvalmisteinen GeoDrone, jonka maksimilentoaika on noin 40 minuuttia. Sitä lennätetään tyypillisesti 50–150 metrissä.

Infran kopterilla voidaan kuvata ortokuvamosaiikkeja ja viistoilmakuvia infra-, kaava- ja arkkitehtisuunnittelun pohjaksi. Sillä voidaan ottaa myös RGB-värjättyjä korkeuspisteitä, tehdä pinta- ja maastomalleja ja kuorimalleja, joita voidaan käyttää hyväksi 3D-mallinnuksessa.

Infran kopteria voidaan käyttää myös markkinointivideoiden kuvauksessa. Kopteri kuvasti esimerkiksi kaupungin myymän Palhoniemen tilan ilmasta käsin.

Aiheeseen liittyvää

  1. Hiedanrannassa aletaan testata droneja – Vanhaan muovitehtaaseen tehdään testialue 21.5.2018 7:00

Kommentoi

Mainos: OVV Asuntopalvelut

Asuntokauppaa kotisohvalta käsin

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut