KESKUSTA Tampereen Stockmannin johtaja Päivi Itkonen-Melartin kertoo elävänsä käsi pulssilla.
Päivi Itkonen-Melartin astui ensimmäisen kerran Tampereen Stockmannin ovista sisään lapsena. Ja mikä paratiisi se olikaan pikkutytölle. ”Mene sinne ruokaostoksille, minä menen katsomaan vaatteita”, hän tapasi sanoa mummulleen.
– Minun muistikuvani mukaan lastenvaatteet olivat silloin ykköskerroksessa.
Nyt hän on Tampereen Stockmannin johtaja. Pesti alkoi reilu kuukausi sitten. Hänelle on käynyt lyhyessä ajassa selväksi se, että tamperelaiset haluavat pitää Stockmannin katukuvassa.
– Asiakkaat välittävät Stockmannista vilpittömästi, ja he toivovat meille vain parasta. Me teemme kaikkemme sen eteen, että tavaratalo pysyy Hämeenkadulla myös tulevaisuudessa.
Stockmannilta on kuulunut viime vuosina ikäviäkin uutisia. Isoja muutoksia on tapahtunut, kun tavaratalo on luonut nahkaansa.
Tällä hetkellä Stockmann keskittyy muotiin, kotiin ja kosmetiikkaan ja tavaratalon tiloja on vuokrattu kumppaneille. Stockmannin tavaratalossa toimivat tällä hetkellä Hanko Sushi, Robert´s Coffee, Espresso House, Powau, Fazer, Power, Akateeminen kirjakauppa, Scandinavian Outdoor, Halti, Westerback, XS Toys, Forex, Apteekki Syke, KM-Salonki ja osuuskaupan juuri ostama Herkku.
– Moni on kysynyt minulta, miksi olen siirtynyt kasvuyritysten maailmasta yli 150 vuotta vanhaan tavarataloon. Totuus on se, ettei Stockmann häviä dynamiikassa nuoremmilleen. Toki perinteistäkin pidetään kiinni, mutta kulisseissa tapahtuu dynaamista kehittämistä.
Vaikka verkkokauppa puhaltaa niskassa, Itkonen-Melartin uskoo Stockmannin pitävän pintansa.
– Asiakaspalvelun arvostus ei ole kadonnut mihinkään. Kasvokkainen kohtaaminen on ihmisille tärkeää nyt ja tulevaisuudessa, ja siksi satsaamme asiakaspalveluun yhä enemmän ja kehitämme uudenlaisia palveluita. Meille tulee joulukuussa esimerkiksi personal shopper, joka on asiakkaiden käytössä aina lauantaisin. Häneltä saa joululahjavinkkejä.
Itkonen-Melartin kertoo olevansa koko ajan sormi pulssilla. Muodissa muutokset tapahtuvat hetkessä.
– Jos joku suosittu suomalainen tai ulkomaalainen bloggaaja vinkkaa seuraajilleen ripsiväristä, tuotetta kysytään meiltä jo samana tai seuraavana päivänä.
Kaikkia tuotteita ei välttämättä saada heti kivijalkaan.
– Myyjille kannattaa silti aina kertoa toiveista, sillä tuotteita saattaa olla tilattavissa. Me kuuntelemme mielellämme asiakkaiden toiveita, ja pyrimme vastaamaan paikalliseen kysyntään. Tampereen Stockmann on ottanut hiljattain valikoimiin esimerkiksi Minna Parikan kenkiä juuri asiakkaiden toiveesta.
Itkonen-Melartin seuraa tarkasti tavaratalojen kehittymistä maailmalla.
– Etsin ulkomailla aina ensimmäiseksi paikallisen tavaratalon. Omat suosikkini ovat Berliinissä KaDeWe ja Yhdysvalloissa Macy´s. Kun vertaan Stockmannia maailman tavarataloihin, niin kyllä me olemme joissain asioissa digitalisaatiossa muita edellä. Meidän myyjillämme on koko ajan mukana iPad, jolla voi pitää yhteyttä muihin tavarataloihin ja Stockmannin verkkokauppaan.
Hänen omia suosikkivaatemerkkejään ovat Hugo Boss, Ralph Lauren ja Tommy Hilfiger.
– En tiedä, onko syynä se, että nämä vaatteet ovat laadukkaita vai se, että Stockmann on aikoinaan esitellyt ne minulle.
Tällä hetkellä Stockmannilla valmistaudutaan jouluun. Joulukoristeita on jo tuotu esille ja perinteinen jouluikkuna on suunniteltu.
– Jouluikkuna avataan 2. joulukuuta Tampereen joulun avauksen yhteydessä. Talossa on tarjolla myös virtuaalista seikkailua lapsille, Itkonen-Melartin paljastaa.