Suuren taksiuudistuksen piti tuoda leipää uusille yrittäjille sekä halvempia ja nopeampia kyytejä asiakkaille. Toisin kävi. Harvoin mikään uudistus on mennyt niin pieleen kuin uusi taksiasetus. Tuskin ministeri Bernerkään osasi kuvitella, mitä kaikkea uudistus tuo tullessaan. Suuret odotukset eivät ainakaan vielä ole täyttyneet.
Ensimmäisenä meni pieleen kilpailutus koululaisten ja vanhusten ajoista ainakin Pirkanmaalla. Samantien valtakunnan tasolla epäonnistui kaikkien sote-ajojen kilpailutus.
On kertakaikkiaan hävytöntä, että koululaiset ja vanhukset joutuvat odottamaan kymmeniä minuutteja taksia ja samalla jännittämään, tuleeko se lainkaan. Tässä voidaan osoittaa sormella monia tahoja.
Sitten omiin kokemuksiin. Elokuun lopulla tilasin taksin puolenyön jälkeen. Auto tuli suhteellisen nopeasti, matkan ollessa vajaat 15 kilometriä. Mittari naputtikin paljon nopeammin kuin aiemmin, minkä toisen palveluksessa oleva kuljettajakin myönsi. Matkan hinta oli noussut 50 prosenttia aiemmasta. Tässähän ei ole mitään laitonta, mutta aluetaksi on vakuuttanut, että keskuksen kautta tilatuissa ajoissa on kaikissa sama hinta. Tätä eivät valitettavasti kaikki noudata. Kuitti, jossa on omistajan nimi, on jäljellä. Tällainen pilaa koko yhteisön mainetta.
Seuraava kokemus oli Vantaalla. Olin lähdössä syyskuussa pitkälle ulkomaanmatkalle ja vein auton tuttuun paikkaan, johon tilasin taksin. 25 minuutin jälkeen soitin ja kysyin, kestääkö taksin tulo vielä kauan. Keskus totesi, että kukaan ei ollut edes kuitannut tilausta. Ei auttanut muu kuin hypätä oman auton rattiin, jättää auto lentokentän parkkiin ja maksaa siitä 190 euroa. Tällaista ei tapahtunut koskaan ennen taksiuudistusta.
Seuraava ikävä kokemus on Tampereella viime torstaina. Olin lähdössä junalla Helsinkiin kello 15.13 ja tilasin taksin kello 14.50, matkan pituus on noin kilometri. Keskus vastasi kello 14.52. Kello 15 kysyin, kauanko auto viipyy. Vastaus oli, että ei ole tarkkaa tietoa, kun autoilla ei ole enää mitään pakkoa päivystää. Kello 15.11 totesin, että juna lähtee ja peruin taksin. Hetken päästä tilasin uuden auton, jolla oli lähdettävä kohti Helsinkiä ehtiäkseni kokoukseen. Lähtiessäni uudella autolla aiemmin tilattu auto tuli paikalle, joten peruutuskaan ei ollut mennyt perille.
Seuraavana päivänä Helsingissä keskus ilmoitti, ettei takaa milloin auto tulisi. Kovaselta kerrottiin auton kestävän vähintään 30 minuuttia. Uberilta löytyi auto, mutta hinta oli 2,3-kertainen.
Pitkään taksia käyttäneenä voin kertoa, että vanhan lain aikana tällaista ei tapahtunut koskaan. Tämä on valitettavaa, sillä uskon, että monet käyttäisivät enemmän taksia, jos auton tulo olisi nopeaa ja hinta kohtuullista.
Lopuksi täytyy todeta, että useimmiten homma pelaa ja positiivista nyt on ainakin se, että voi sopia matkan hinnan, kuten tein viime torstaina.