Vain viidennes nuorista on sitä mieltä, että koulu tarjoaa riittävät talousosaamisen valmiudet.
Tämä käy ilmi Taloudellisen tiedotustoimiston (TAT) syys-lokakuussa teettämässä kyselyssä.
Selvityksen mukaan nuoret ovat sitä mieltä, että juuri koulun tehtävä olisi opettaa taloustaitoja.
Tätä mieltä on jopa 90 prosenttia nuorista.
– Talousopetuksessa on selvästi jonkinlainen railo, jos lähes yhdeksän nuorta kymmenestä ajattelee taloustiedon opettamisen olevan tärkeää, mutta pieni osa kokee saavansa riittävän osaamisen taloudesta koulussa, sanoo TATin johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen
– Haluaisin haastaa koulut ja opettajat pohtimaan, miten taloutta voitaisiin opettaa nuorille enemmän ja uusilla tavoilla.
TATin kysely selvitti myös sukupuolten välisiä eroja talous- ja raha-asioihin.
Kaksi kolmannesta yläkoulu- ja lukioikäisistä pojista kertoi talousasioiden kiinnostavan heitä.
Tytöistä hieman yli puolet kertoi talous- ja raha-asioiden kiinnostavan.
Tytöt ovat hieman poikia halukkaampia parantaa omaa talousosaamistaan.
Innokkaimpia talousosaamisensa kehittämiseen ovat lukiolaiset.
Nuoret ovat melko itsenäisiä raha-asioidensa hoitajia.
Lähes kaksi nuorta kolmesta hoitaa raha-asiansa itse.
Erityisesti pojat ja ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevat erottuvat joukosta itsenäisyydellään.
Noin puolet nuorista kertoo omistavansa säästöjä tai sijoituksia.
– Talousasiat ja niiden itsenäinen hoitaminen ovat osa hyvää elämää. Niiden hoitamista ei saa jättää muille ja siksi myös tyttöjen pitää olla niistä kiinnostuneita, Tenhunen-Ruotsalainen kommentoi.
Nuorten talousosaaminen -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin web-kyselynä syys-lokakuussa 2018.
Tutkimukseen vastasi yhteensä 648 nuorta yläkouluista, lukioista ja ammatillisista oppilaitoksista.
Tutkimuksen toteutti Taloudellinen tiedotustoimisto TATin toimeksiannosta T-Media Oy.