Tukihenkilön tärkein tehtävä on kuunnella, sanoo tamperelainen Päivi Lappalainen

Hän on ollut 25-vuotisjuhliaan viettäneen Kriisikeskus Osviitan tukihenkilönä jo kymmenen vuoden ajan.

Joonas Alanne

– Olin vasta muuttanut Tampereelle. Ajattelin ensin, että onpa elämä nyt kevyttä, ja kaipasin siihen syvyyttä, sanoo Päivi Lappalainen.

– Sitten näin Tamperelaisessa ilmoituksen, jossa etsittiin tukihenkilöitä, ja totesin, että tuo on minun paikkani.

Kriisikeskus Osviitta on Tampereen keskustassa Sorin alueella sijaitseva järjestölähtöinen matalan kynnyksen auttamispaikka.

Kriisiapuun voi hakeutua kuka tahansa, joka tarvitsee keskusteluapua.

Yleisimpiä avunhakemisen syitä ovat parisuhde- ja perheongelmat, ahdistus, masennus tai muut ihmissuhdeongelmat sekä lähipiiriin kuuluvan henkilön kuolema.

Toiminnanjohtajan ja viiden kriisityöntekijän lisäksi asiakkaita palvelemassa on myös noin 80 vapaaehtoista tukihenkilöä.

Lappalainen aloitti Osviitan tukihenkilönä vuonna 2008. Hän sanoo, että sen jälkeen apua tarvitsevien määrä on lisääntynyt valtavasti.

– Ihmisten on varmaan nykyään helpompi hakeutua hoitoon kuin ennen. He tietävät, että tällainen paikka kuin Osviitta on olemassa ja sinne ohjataan paljon terveydenhuollon palveluista.

Hän uskoo, että jonkinlainen stigma, joka ulkopuolisen avun hakemisella on ollut, on katoamassa.

– Todella moni, joka tulee ensimmäistä kertaa, sanoo, että oli todella vaikeaa astua tuon kynnyksen yli. He ovat kuitenkin tyytyväisiä siitä, että ovat tulleet, kun joku välittää ja kuuntelee.

Lappalaisen mukaan tukihenkilön pitää olla henkiseltä terveydeltään tasapainoinen, koska heille kerrottavat asiat saattavat olla järkyttäviä. Asiat eivät varsinaisesti jää kaihertamaan, mutta erityisesti lapsiin liittyvät tapaukset voivat koskettaa syvästi ja nousta esiin vielä kotonakin.

– Tukihenkilön on pystyttävä ottamaan vastaan elämän karumpaa puolta. Mitä lähemmäs ne tapaukset tulevat, sitä pidempään ne kestää jättää, kuvailee Lappalainen.

– Joskus tuntuu siltä, ettei oma kapasiteetti riitä. Haastavissa tilanteissa voi hakea apua kriisityöntekijältä, hän sanoo.

– Aina voi mennä koputtamaan ovelle ja kysyä, että voitko tulla auttamaan.

Peruskoulutuksen lisäksi tukihenkilöille järjestetään kuukausittain lisää koulutusta erilaisista aiheista. Lappalainen korostaa, ettei tukihenkilön tehtävä ole ratkaista ihmisen ongelmaa. Puhuminen kuitenkin auttaa häntä hahmottamaan ja selvittämään omaa tilannetta, ja toivottavasti myös löytämään ratkaisun.

– Meidän tehtävämme on kuunnella, mikä henkilön asia on ja puhua siitä asiasta.

Häntä motivoivat ihmisrakkaus ja auttamisen halu.

– Mikään ei ole niin kaunista kuin selviytysmistarina, tiivistää Lappalainen.

Kriisikeskus Osviitta

Vuonna 1993 perustettu auttamispaikka.

Osa Tampereen mielenterveysseuran toimintaa.

Perustaa toimintansa kuunteluun, hyvään kontaktiin ja keskittyneeseen vuorovaikutukseen.Käynnit maksuttomia. Ajan saa nopeasti, yleensä noin viikon sisällä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.