Helsinki-Vantaan jättilaajennus myllää myös liikennejärjestelyt – "Ensimmäinen puoli vuotta on hurjaa muutosten aikaa"

LENTOASEMA Helsinki-Vantaan mittavat uudistukset vaikuttavat tuntuvasti lentomatkustajien liikkumiseen ensi vuonna.

Tuomas Massinen

Helsinki-Vantaan massiiviset uudistustyöt alkavat näkyä kunnolla lentoasemalla ensi vuoden alussa. Lentokenttäyhtiö Finavia käynnistää tammikuussa terminaali 2:n laajennusosan rakentamisen.

Samalla matkailijoiden on varauduttava siihen, että palvelut vaihtavat paikkaa, kulkureitit muuttuvat, kävelymatkat pitenevät ja auto on pysäköitävä nykyistä kauemmas.

– Ensimmäinen puoli vuotta on hurjaa muutosten aikaa. Sen jälkeen tilanne rauhoittuu, kuvailee Finavian projektijohtaja Tuomo Lindstedt

Ensin muuttuvat omalla autolla kulkevien pysäköintijärjestelyt. Kolmekymmentä vuotta toiminut pysäköintihalli P2/P1 puretaan tammikuussa Helsinki-Vantaan uuden sisäänkäynnin tieltä.

Lentoasemalla asioivia autoilijoita palvelevat jatkossa parkkihallit P3 ja P5 sekä ulkoalue P4. Myös terminaali 1:n ja 2:n edustalla sijainneet pikaparkkialueet siirtyvät P3:een. Finavia valmistautui purkuun etukäteen 2016, kun se laajensi P5:tä 3 000 parkkipaikalla.

Finavian maksuton parkkibussi auttaa matkustajia liikkumaan parkkialueiden ja terminaalin välillä. Uusi 1 800 autopaikan halli parantaa pysäköintitilannetta 2020.

Seuraava iso muutos tapahtuu keväällä, kun taksi- ja bussiasemat siirtyvät ja liikennejärjestelyt muuttuvat.

Ensi vuonna muutoksia on luvassa kuukausittain, jopa viikoittain. Siksi matkustajien opastukseen on palkattu 15 työntekijää lisää.

Finavia painottaa, että ennen lentoasemalle tuloa on hyvä tarkistaa Helsinki-Vantaan kuulumiset Finavian verkkosivuilta. Kentälle on syytä saapua ajoissa.

Terminaali 2:n laajennus- ja muutostyöt ovat Finavian miljardin euron kehitysohjelman näkyvin vaihe. Ohjelman tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaata merkittävänä eurooppalaisena lentokenttänä ja valmistaa lentoasemaa palvelemaan 30:tä miljoonaa matkustajaa 2030.

Lindstedt myöntää, että laajennustyöt aiheuttavat väistämättä haittaa: melua, pölyä ja väliaikaisia kulkujärjestelyjä.

– Työmaa on valtava, 4,3 hehtaaria. Se on kaksi ja puoli kertaa Esplanadin puiston kokoinen, Lindstedt vertaa.

Keskelle työmaata kaivetaan 28 000 kuution monttu, jotta voidaan rakentaa uusi suora yhteys terminaali 2:sta kehäradan asemalle. Junat kulkevat lentoasemalle koko laajennushankkeen ajan.

40 000 neliön laajennusosa sisältää uudet lähtöselvitystilat, matkatavaroiden luovutustilat, turvatarkastuksen ja matkakeskuksen. Terminaali 2:n nykyiset lähtö- ja tuloaulat muuttuvat Schengen-porttialueeksi.

– Tavoitteena on, että laajennus valmistuu vuoden 2021 lopussa ja muutosalue 2022 loppupuolella, kertoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson

Muutosten vuosi

Lentoasema uudistuu ensi vuonna enemmän kuin koskaan aiemmin yhden vuoden aikana.

Tammikuussa pysäköintihalli P2/P1 suljetaan (7.1.) ja hallin purku alkaa.

Helmikuussa kaukolentolaajennuksen sydän, Aukio, otetaan käyttöön.

Maalis–huhtikuussa terminaali 2:n matkustajien jättö autolla siirtyy tulokerrokseen ja taksiasema muuttaa pohjakerrokseen. Osa palvelupisteistä sijoittuu uuteen paikkaan.

Terminaali 1:n laajennus avataan huhtikuussa.

Toukokuussa kaukolentojen alue laajenee lisää, ja ensimmäinen osa länsisiivestä valmistuu. Terminaali 2:n pääoville vievät rampit puretaan. Bussiasema muuttaa hotelli Scandicin eteen. Osa palvelupisteistä siirtyy uuteen paikkaan.

Kesäkuussa rajatarkastuksen laajennus avataan.

Marraskuussa valmistuu toinen osa länsisiivestä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut