Jopa kuukausien huoltorumba piinaa kännykän omistajia – KKV tutki 1 560 ilmoitusta

Kuluttaja-asiamies on kehottanut matkapuhelimia myyviä yrityksiä huolehtimaan siitä, että niiden menettelytavat ovat kuluttajasuojalain mukaiset. Kuvituskuva. Sauvo Jylhä

toimitus

Jopa kuukausia jatkuva huoltokierre on yksi matkapuhelimien tyypillisimmistä ongelmista, jossa asiakas ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaisiin.

Tämä selviää Kilpailu- ja kuluttajaviraston tekemästä selvityksestä, jossa käytiin läpi 1 560 kännyköihin liittyvää yhteydenottoa vuodelta 2017.

Pelkästään yksi huoltokerta voi kestää pari viikkoa. Kuluttajien kokemusten perusteella puhelimen vikaa korjattiin jopa kolme tai neljäkin kertaa, jolloin korjausaika saattoi pahimmillaan venyä kuukausien pituiseksi.

Tavallisimmin myyjä piti kohtuullisena noin kolmea, jopa neljää korjausyritystä samasta viasta.

Korjausrumba hankaloittaa merkittävästi kuluttajan arkea, etenkin jos puhelin on keskeinen väline omien asioiden hoitamisessa. Lisäksi useissa tapauksissa näyttää jäävän kuluttajan omalle vastuulle tiedustella, milloin puhelin on noudettavissa kuin myös puhelimen viemiset huoltoon ja noudot huollosta.

KKV toteaa, että yrityksellä on oikeus korjata virhe, jos korjaaminen tapahtuu kohtuullisessa ajassa eikä alenna tavaran arvoa tai aiheuta ostajalle huomattavaa haittaa.

Koska matkapuhelin on monella tavalla tärkeä kuluttajan arjen sujumisen kannalta, korjausaika ei saisi ylittää kahta viikkoa eikä samaa vikaa tulisi korjata enempää kuin kaksi kertaa.

Osa myyjistä antoi kuluttajalle korjauksen ajaksi sijaislaitteen, osa taas ei tai peri sijaislaitteesta korvauksen.

Kuluttaja-asiamies suosittelee, että kuluttajalle annetaan toimiva matkapuhelin korjauksen ajaksi, vaikkei laki siihen velvoitakaan.

Huoltokierteen lisäksi ongelmia aiheuttivat vikojen hyvityksiin ja kaupan purkuun liittyvät epäselvyydet, tilanteet, joissa huolto tekee virheen tai toimii muuten huonosti sekä tilanteet, joissa elinkeinonharjoittaja katsoi, ettei vian korjaus kuulu takuuseen tai kieltäytyy virhevastuustaan.

KKV toteaa, että myyjä vastaa siitä, että asiakaspalvelu toimii ja kuluttajat saavat tukea ongelmatilanteissa.

Myyjän pitää myös kertoa kuluttajalle korjauksen sisällöstä ja aikataulusta oma-aloitteisesti.

Kuluttajien kokemusten perusteella asiakaspalveluun oli kuitenkin usein vaikea saada yhteyttä ja he joutuivat itse tiedustelemaan, miten huolto etenee. Asiakasta myös pompoteltiin myyjän, huollon ja valmistajan tai maahantuojan välillä, eikä mikään taho ottanut vastuuta asian hoitamisesta.

Kuluttaja-asiamies on lähettänyt selvityksen matkapuhelimien myyjille ja kehottanut myyjiä varmistamaan, että niiden menettelytavat vastaavat lainsäädännössä asetettuja vaatimuksia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää

Luetuimmat

  1. Syyte: Pariskunta toi Espanjasta Suomeen kymmenittäin sairaita koiria ja myi niitä korkealla hinnalla – Syyttäjä vaatii vankeusrangaistuksia
  2. Lautakunta hyväksyi muutokset – näin Nysse-vuoroja karsitaan
  3. Särkänniemi julkisti avauspäivänsä – sisään pääsee vain rajattu määrä asiakkaita kerrallaan
  4. Ylinopeus Kangasalla aloitti tapahtumasarjan, jonka seurauksena 1970-luvulla syntynyt mies vangittiin – Nyt miestä epäillään yhteensä kuudesta rikoksesta
  5. 25 lammasta hoitaa tamperelaisia arvoniittyjä tänä kesänä
  6. Tamperelaislähtöinen twerk-tähti teki uuden aluevaltauksen – tältä näyttää Tinzen musiikkivideo
  7. Tampereen lasten ja nuorten sairaalan potilaat saivat sähkökäyttöiset leikkiautot – Kulkupeleillä on kilpailukykyinen huippunopeuskin
  8. Palkittu tamperelainen matematiikanopettaja: "Matematiikasta voi löytää onnistumisen kokemuksia taitotasosta huolimatta"
  9. Nyt alkoi uintikesä! – Tampereen uimavesien lämpötiloja sekä levätietoja voi seurata karttapalvelun avulla
  10. Pohjois-Hervantaan rakennetaan uutta asumista
  11. Nyt on luvassa kesäterassi myös koirakavereille – G Livelab Tampere avaa kesäkautensa maanantaina
  12. Koronapysähdys oli Astorille peiliinkatsomisen paikka – nyt ravintolasta on puhallettu pölyjä pois
  13. Kangasalan kaupunki jatkaa koronarajoitusten purkamista
  14. Ilves vai Tappara? – IS: Konkarihyökkääjä Petri Kontiola haluaisi pelata kiekkoa Tampereella
  15. Liikuntapaikat avautuvat Tampereella maanantaina – Lue tästä ohjeistus ja tarkemmat käytännöt

Näytä lisää

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.