Talouselämä: Finnair kadotti matkustajan yli 1300e arvoiset matkatavarat – korvauksia puitiin kaikissa oikeusasteissa

Kuvituskuva. Armi Suojanen

toimitus

Finnairilla lentänyt matkustaja hankki varmuuden vuoksi matkalleen matkatavaravakuutuksen Fenniasta. Vakuutus tuli tarpeeseen, sillä matkatavaroita katosi Finnarin käsittelyn aikana 1306,36 euron arvosta. Tapauksesta kertoi ensimmäisenä Talouselämä.

Matkustaja soitti katoamispäivänä Finnairille ja teki ilmoituksen matkalaukustaan kadonneista tavaroista. Hän myös pyysi ja sai vakuutuskorvauksen hakemista varten kirjallisen todistuksen lentoyhtiölle tehdystä ilmoituksesta.

Tähän asti kaikki sujui normaalisti. Vakuutusyhtiö korvasi matkustajalle kadonneita matkatavaroita 1 306,36 eurolla.

Ongelmat alkoivat, kun Fennia esitti korvausvaatimuksen Finnarille, jonka käsittelyssä tavarat olivat kadonneet.

Finnair kiisti vaatimuksen. Sen mielestä matkustajan puhelimitse tekemä ilmoitus kadonneista tavaroista ei ollut kirjallinen, vaikka yhtiön oma työntekijä oli kirjannut ilmoituksen Finnairin tietojärjestelmään jo katoamispäivänä, lehti kertoo.

Matkustajan on tehtävä vahinkoa koskeva muistutus kirjallisesti seitsemän päivän sisällä vahingosta. Asiasta on säädetty ilmakuljetuksia koskevassa Montrealin yleissopimuksen 31 artiklassa, jutussa kerrotaan.

Finnair oli sitä mieltä, ettei vahinkoa koskevaa muistutusta oltu tehty kirjallisesti määräajassa.

Talouselämän mukaan asiaa käsiteltiin lopulta kaikissa oikeusasteissa.

Helsingin käräjäoikeus oli Finnairin kanssa samaa mieltä. Finnarin työntekijän tekemä kirjaus ei oikeuden mielestä ollut kirjallinen muistutus.

Hovioikeus ei pitänyt Finnairin internetsivuilla näkyvää ohjetta korvauskanteen nostamiseen matkustajan kannalta riittävän selkeänä ja yksiselitteisenä, jutussa kerrotaan.

Hovioikeuden mukaan kuluttajan asemassa olevalle matkustajalle saattoi perustellusti syntyä käsitys siitä, että myös puhelimitse tehty ilmoitus, jonka virkailija kirjaa yhtiön järjestelmään, voi täyttää kirjallisen muistutuksen vaatimuksen.

Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden tuomion ja velvoitti Finnairin suorittamaan Fennialle 937,10 euroa.

Finnairille myönnettiin valituslupa korkeimpaan oikeuteen. Finnair vaati hovioikeuden tuomion kumoamista ja asian jättämistä käräjäoikeuden tuomion varaan.

Korkein oikeus katsoi, että kaikki seikat huomioon otettaessa matkustaja oli tehnyt muotovaatimuksen täyttävän muistutuksen määräajassa.

Finnairin valitus siten hylättiin.

Korkein oikeus oli asiassa yksimielinen. Oikeus antoi päätöksensä 28. marraskuuta, Talouselämä kertoo.

Kommentoi

Mainos: OVV Asuntopalvelut

Asuntokauppaa kotisohvalta käsin

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut