”Sisääntuloteitä ei saa unohtaa” – Olisiko Nokian moottoritien muuttaminen kaduksi realismia?

NÄKÖKULMA Tampereen elinvoima kärsii, jos sisääntuloteiden sujuvasta liikenteestä ei huolehdita, sanoo kansanedustaja.

Tampereen sisääntulotiet ja niiden liikenteen sujuvuus unohdetaan tällä hetkellä liian helposti, kun kaupunkiseudun tulevaisuutta kaavaillaan.

Asiasta on huolissaan kansanedustaja Arto Satonen (kok.).

– Olisi tärkeää huolehtia liikenteen kokonaisuudesta. Liikenteen sujuvuus Tampereen keskustaa kohti vaikuttaa koko kaupungin kehitykseen. Se on tärkeä asia kaupunkiseudun kilpailukyvyn kannalta.

Satosen mukaan ajoittaisia ongelmia on muun muassa 3-tiellä Hämeenkyrön ja Ylöjärven suunnasta, 9-tiellä Orivedeltä tultaessa ja 12-tiellä sekä Kangasalan että Nokian ja Sastamalan suunnasta.

– Vaitinaro on tietysti pahin ongelma tällä hetkellä ja se tukkeutuu entisestään, kun Lielahti ja Hiedanranta kehittyvät, muistuttaa sastamalalainen kansanedustaja.

Satosen mukaan ohitustiet pitäisi huomioida paremmin myös kaupunkiseudun kuntien ja valtion välisessä maankäytön, asumisen ja liikenteen kehittämisen MAL-sopimuksessa. Hänen mukaansa MAL-sopimukset ovat tällä hetkellä aivan liikaa joukkoliikenteeseen pohjautuvia.

– Liikennettä pitää pystyä tarkastelemaan paremmin kokonaisuutena. Nyt sisääntulotiet ja niiden kehittäminen jäävät liian usein erillisiksi hankkeiksi.

Kansanedustaja tiedostaa, että asia sivuaa vahvasti ideologista keskustelua, jossa tavoitteena on yksityisautoilun vähentäminen. Esimerkiksi Helsingissä on käyty laajaa keskustelua sisääntuloteiden muuttamisesta kaupunkibulevardeiksi.

Kaupunkilehti Tamperelainenuutisoi keskiviikkona, että Nokian moottoritiestä ollaan tekemässä selvitystä moottoritien muuttamisesta kaduksi. Kaupunki haluaa tulevaisuutta varten selvittää, millaisia maankäytön mahdollisuuksia Nokian moottoritien ympäristö tarjoaisi, jos moottoritien standardia laskettaisiin esimerkiksi alentamalla nopeusrajoitusta tai muuttamalla moottoritie kaduksi.

Jos paikalla olisi katu, jossa olisi vain yksi kaista suuntaansa, voisi väylän vartta rakentaa tehokkaammin. Myös Väylävirastolla on hanke, jossa selvitetään Teiskontien, Helsingin moottoritien pään ja Ylöjärveltä Kurua kohti vievä valtatie 65.

Kansanedustaja korostaa, että hän ymmärtää tavoitteet täydennysrakentamisesta, mutta tätä hänen mukaansa pidä tehdä sisääntuloteiden liikenteen sujuvuuden kustannuksella.

– Tampereelle tulee töihin paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät voi käyttää joukkoliikennettä. Vaikka joukkoliikenne kehittyy, väkiluku kaupunkiseudulla kasvaa ja liikennemäärät eivät ole vähenemässä. Autokannan vähentymistavoitteissa täytyy olla realistinen, toteaa Satonen

Arto Satonen

Pirkanmaan vaalipiirin kansanedustaja (kok.) vuodesta 2003 lähtien

suuren valiokunnan puheenjohtaja

yhteiskuntatieteiden maisteri, yo-merkonomi

52-vuotias, asuu Sastamalassa

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut