Rajusti laajentava Helsinki–Vantaa tavoittelee 10 miljoonaa uutta lentomatkustajaa – "Koneiden ympäristövaikutukset ovat koko ajan pienempiä"

ILMAILU Finavian tekninen johtaja pitää mahdollisena, että 2030-luvun lopulla kotimaan lentoja pystytään tekemään hybridilentokoneilla.

Leena Koivisto

Helsinki-Vantaan historiallisen suuri laajennusohjelma on nyt puolenvälin paikkeilla.

Finavian miljardiluokan investointi pohjaa tulevaisuusnäkymään, jossa lentokentän viime vuonna 20,8 miljoonaan kasvanut matkustajamäärä nousee 30 miljoonaan.

– Kun tämäntyyppinen miljarditason investointi tehdään, sille täytyy olla perustaa. Eli vahva näkemys siitä, että myös tulevaisuudessa kasvu jatkuu, Finavian tekninen johtaja Henri Hansson muotoilee.

Hanssonin mukaan lentoaseman yleissuunnitelmassa on arvioitu, että nyt valmistuvat tilat, palvelut ja tekniikka riittävät pitkälle 2030-lukua.

– Kaikki on kiinni siitä, miten kysyntä ja liikennerakenne kehittyvät, eli esimerkiksi minkälaisiin aikoihin lentoja on. Automaatio, itsepalvelu, digitalisaatio ja erilaiset itseohjautuvuuteen perustuvat ratkaisut ovat varmasti voimistuvia tulevaisuuden asioita, joilla kapasiteetin hyödyntämistä voidaan edelleen kehittää.

Ilmastokysymykset ovat nousseet yhä voimakkaammin kyseenalaistamaan lentoliikenteen kasvua.

– Finavia on ottanut ilmastoasiat vahvaksi teemaksi osana strategiaa, eli kun kasvamme, kasvamme vastuullisesti. Paljon on jo tehtykin, Helsinki-Vantaa on ollut hiilineutraali jo vuodesta 2017 ja tavoitteemme on saavuttaa hiilineutraalisuus koko verkostossamme vuoden 2019 aikana. Kannustamme myös lentoyhtiöitä, lentokoneteollisuutta sekä muita sidosryhmiä samaan suuntaan Hansson listaa.

– Lentoasemillamme operoivat lentoyhtiöasiakkaamme toimivat pääosin uusilla, moderneilla lentokoneilla, joiden ympäristövaikutukset ovat koko ajan pienempiä. Myös koneiden korkeat täyttöasteet tehostavat vaikutuksia.

Finavia on ollut myös mukana rahoittamassa Suomen ensimmäistä sähkölentokonetta, jonka noin vuosi sitten perustettu Helsingin sähkölentokoneyhtiö osti viime kesänä sähköisen ilmailun kehittämistä varten. Konetta säilytetään Malmilla.

– Koneen avulla saadaan konkreettista kokemusta teknologian toimivuudesta. Haasteitahan siihen liittyy vielä paljon erityisesti jo siksi, että sähkövirran varaaminen valtavan suuritehoiseen moottoriin, eli yksinkertaisesti riittäväkestoiset akut, on suuri pulma ratkaistavaksi, Hansson luonnehtii.

Sähköistäminen kiinnostaa nyt suuresti myös lentokonevalmistajia, jotka tekevät paljon teknologiaan liittyvää tuotekehitystyötä.

Matkaa sähköllä lentämiseen on edelleen paljon, mitä Hanssonin mukaan kuvaa sekin, että asia on tällä hetkellä vielä osin koulukuntakysymys. 

Näkemykset siitä, ovatko sähkölentokoneet ylipäätään mahdollisia ikinä, jakautuvat puolesta ja vastaan.

– Sähköä ja polttomoottoria hyödyntävää hybridivaihtoehtoa pidän itse hyvinkin todennäköisenä. Silläkin päästään ympäristövaikutusten vähentämisessä pitkälle, koska polttomoottorissa voidaan käyttää uusiutuvaa polttoainetta.

Hansson maalailee, että 2040-luvulla, ehkä jo 30-luvun lopullakin, saattaisi olla mahdollista, että lyhyillä kotimaanmatkoilla nähtäisiin satapaikkaisia hybridikoneita.

– Täysiverisistä sähkölentokoneista eivät kykyni riitä povaamaan minkäänlaista vuosilukua, mutta sanottakoon niin, että kuulun uskovaisiin. Haluan uskoa, että nekin vielä joskus nähdään.

Aiheeseen liittyvää

  1. Uusi riskiarvio Suomelle: Terrorismi, laaja maahantulo, ilmastonmuutos ja talouden vakava häiriö nostettiin esiin 31.1.2019 18:23
  2. Tässä tulee Helsinki-Vantaan Tellu! – katso videolta, miten Tähtien sodan R2-D2-droidia muistuttava robotti sompailee kentällä 17.3.2019 20:30
  3. Lentoveroa kannattaa yli puolet suomalaisista – "Lentäminen ei voi olla enää ilmastopolitiikan vapaamatkustaja" 4.5.2018 13:47
  4. Näin sujuu auraus Helsinki-Vantaalla 49 sentin ennätyshangissa: Aura, lumilinko, sulatusauto ja kitkanmittaaja – "Tähän kaikkeen menee 11 minuuttia" 29.1.2019 10:50

Kommentoi

Mainos: OVV Asuntopalvelut

Asuntokauppaa kotisohvalta käsin

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut