Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ylöjärvi saamassa oman kaupunkipelin – Idea ”varastettiin” Raumalta

Nuorkauppakamarin ja Ylöjärven yhteistyönä valmistuneessa pelissä katsotaan, kenestä tulee Ylöjärven pohatta.

Pirkanmaan Nuorkauppakamari täyttää tänä vuonna 10 ja Ylöjärven kaupunki peräti 150 vuotta. Yhteisen juhlavuoden kunniaksi Nuorkauppakamari sekä Ylöjärven kaupunki ja Ylöjärven Yrityspalvelu Oy ovat päättäneet julkaista Ylöjärvi-kaupunkipelin, jossa selvitetään, kenestä tulee Ylöjärven pohatta.

Kaupunkipelissä pelaajat pääsevät tutustumaan Ylöjärven paikallisiin yrityksiin sekä tunnettuihin maamerkkeihin. Pelissä ostetaan ylöjärveläisten yritysten osakkeita, ja tässä mielessä se muistuttaa ainakin jossain määrin Hasbron Monopolya.

Malli projektiin on keksitty Rauman Nuorkauppakamarin julkaisemasta Raumaneuvos-pelistä. Molemmat kaupunkipelit on toteutettu yhteistyössä Tacticin kanssa.

– Meillä nuorkauppakamareissa on sellainen ajatus, että hyvät ideat kannattaa varastaa. Rauman Nuorkauppakamari on vuonna 2016 työstänyt tällaisen pelin ja Tacticilla on olemassa valmis kaupunkipelin pohja. Meidän ei siis tarvitse itse kehittää pelin sääntöjä, sanoo projektipäällikkö Virpi Mäkelä Pirkanmaan Nuorkauppakamarista.

– Kävin kuntayhteistyön tiimoilta tapaamassa Ylöjärven kaupunginjohtajaa ja Ylöjärven Yrityspalvelun toimitusjohtajaa. Siinä sitten loppumetreillä sanoin, että tällainen lautapeli voisi olla aika magee idea, ja he innostuivat siitä.

Koska pelin sääntöjä ei tarvitse erikseen miettiä, tilaajien vastuulle jää maamerkkien valitseminen. Ylöjärven kaupunki yhdessä Ylöjärven Yrityspalvelun kanssa on esittänyt toiveita pelin kohteista ja kuvituksesta.

– Viime maanantaina tapasimme graafikon ja kuvittajan, jotka ovat vastuussa pelin visuaalisen ilmeen työstämisestä, kertoo Mäkelä.

Peliin tulevia maamerkkejä ovat ainakin kaupungintalo, Alamökki, Pääkirjasto Leija, Koulutuskeskus Valo, Urheilutalo ja Seitsemisen kansallispuisto.

Kaupunki on suhtautunut ideaan positiivisesti.

– Peli tarjoaa mielenkiintoisen ja kekseliään tavan toteuttaa kaupunkimarkkinointia. Lisäksi kaupunkipeli on uudenlainen tapa tuoda esiin paikallista osaamistamme, Ylöjärven kaupunginjohtaja Jarkko Sorvanto ja Ylöjärven Yrityspalvelu Oy:n toimitusjohtaja Timo Isolähteenmäki kertovat asiaan liittyvässä tiedotteessa.

Pelin ruutuja on tarjottu ylöjärveläisille yrityksille. Ruudut myytiin Mäkelän mukaan loppuun puolessatoista viikossa. Yrityksiltä ruudusta veloitettua hintaa hän ei halua kommentoida.

Pelissä tonttien hinnat liikkuvat 10 000–50 000 euron välillä, mutta sitä, mikä tonteista on se kaikkein arvokkain – niin kutsuttu ”Ylöjärven Erottaja” – sitä ei ole vielä päätetty.

– Sitä me emme vielä halua paljastaa. Tilanne elää vielä, sanoo Virpi Mäkelä.

Pelin nimestä tullaan toteuttamaan kilpailu. Se lanseerataan viimeistään joulumarkkinoille 2019.