Tällaisia ovat uudet kohutut kevytautot: Malleina Ford Fiesta, Toyota Yaris, BMW Z4 tai jopa Peugeot 3008 – "Talouden kakkosauto voi hyvin olla pian kevytauto"

Marraskuussa tien päällä kurvailee täysin uusi ajoneuvotyyppi, kun kevytautot salliva lakimuutos astuu voimaan.

Kevytauto tarkoittaa nopeusrajoitettua henkilöautoa, jonka maksiminopeus on 60 kilometriä tunnissa. Kevytauton rattiin pääsee 15 vuotta täyttänyt nuori, jolla on taskussaan mopoauton kuljettamiseen oikeuttava AM121-ajokortti.

– Kevytauton tavoitteena on tarjota nuorille mopon ja mopoauton rinnalle uusi turvallisempi liikkumismuoto, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön viestintäneuvos Sini Wirén Keski-Uusimaa-lehdelle.

Turvavarusteita täyteen ladattu moderni henkilöauto on kevytrakenteista mopoautoa huomattavasti turvallisempi vaihtoehto.

Henkilöauto muuttuu kevytautoksi, kun siihen asennetaan nopeusrajoitin ja se muutoskatsastetaan.

Kevytautoksi soveltuviin henkilöautoihin liittyy muutamia rajoituksia.

Uuden lain mukaan kevytautoksi muutettavan henkilöauton on oltava ensirekisteröity vuonna 2015 tai myöhemmin ja se saa olla korkeintaan 10 vuotta vanha. Yli 10 vuotta vanhaa autoa ei siis voi muuttaa kevytautoksi.

– Tarkoitus on, että autot ovat mahdollisimman turvallisia. Autot kehittyvät koko ajan ja turvallisuutta lisääviä teknologioita tulee lisää vuosittain, Wirén perustelee.

Lisäksi auton omamassa saa olla enintään 1 500 kiloa, jos kyseessä on tavallisella polttomoottorilla varustettu henkilöauto. Täyssähköauto saa puolestaan painaa 1 800 kiloa. Kevytautoja verotetaan henkilöautojen tapaan.

Ihan mitä tahansa autoa ei voi siis muuttaa kevytautoksi. Reunaehdot kuitenkin antavat kuluttajalle ison valikoiman kevytautoksi muunnettavia menopelejä.

Ehtojen sisälle istuvat muun muassa uudet Citroën C3, Ford Fiesta, Volkswagen up!, Toyota Yaris tai jopa BMW:n Z4-sarjan avoauto.

– Jokainen valitsee itse, minkä tyyppistä autoa lähtee hakemaan. Monelle vanhemmalle turvallisuus on tärkeää mutta loppukädessä kuluttaja päättää, millaisen auton hankkii, Wirén kertoo.

Kevytauto tarjoaakin varteenotettavan vaihtoehdon varsinkin mopoautoa harkitseville. Uuden pienen henkilöauton hinta liikkuu samassa luokassa uuden mopoauton kanssa. Esimerkiksi uuden manuaalivaihteisen Citroën C1-henkilöauton suositusvähittäishinta on myyntiesitteen mukaan 12 997 euroa. Vastaavasti uuden Microcar Mgo4-mopoauton hinta alkaa 11 990 eurosta.

Melkein mopoauton hinnalla saa turvallisemman vaihtoehdon."

– Melkein mopoauton hinnalla saa turvallisemman vaihtoehdon. Henkilöauto on painavampi, tiiviimpi ja auton kori on turvallisempi.

Kevytauton maksiminopeuden säätää autoon asennettava nopeusrajoitin. Rajoitinta ei voi asentaa itse, vaan asennuksen tekee liikenne- ja viestintävirasto Traficomin valtuuttama toimija, esimerkiksi korjaamo, Wirén kertoo.

Vielä ei tiedetä tarkkaan, millainen rajoitin tulee olemaan, sillä asia on vielä valmistelussa liikenne- ja viestintävirastossa.

– Kevään aikana selviää tarkemmin, minkälaisesta rajoittimesta on kyse, Wirén sanoo K-U:lle.

Tarkoitus ei ole hyväksyä yhtä tiettyä mallia, vaan rajoittimen teknologialle asetetaan tietyt vaatimukset.

Wirén ei osaa tarkkaan arvioida sitä, kuinka paljon rajoittimen asennuttaminen tulee maksamaan.

Kuitenkin muun muassa autovalmistaja Volkswagen kertoo verkkosivuillaan, että nopeusrajoittimen asennustyö Volkswagen-merkkiseen autoon maksaisi noin 400–600 euroa.

Kun henkilöauto kerran muutetaan kevytautoksi, se pysyy sellaisena kunnes rajoitin poistetaan ja se muutoskatsastetaan takaisin tavalliseksi henkilöautoksi. Rajoitinta ei siis saa kytkettyä hetkellisesti pois päältä, jos esimerkiksi perheen isä tai äiti tarvitsee autoa.

– Totta kai vanhempi voi myös ajaa kevytautolla esimerkiksi lyhyitä matkoja kaupunkialueella, Wirén muistuttaa.

– Kevytauto on monelle perheelle järkevä ja taloudellinen valinta, sillä siitä ei välttämättä tarvitse luopua, kun nuori täyttää 18 vuotta. Se on hyvä asia myös turvallisuuden kannalta, kun auto on nuorelle jo entuudestaan tuttu, jolla pääsee nyt vähän kovempaa, Wirén sanoo.

Liikenteessä kevytauton tunnistaa jatkossa hitaan ajoneuvon kilvestä. Oranssi kolmio löytyy jo nyt esimerkiksi mopoauton perästä. Kevytauton kilvestä on tulossa vielä myöhemmin valtioneuvoston asetus, Wirén kertoo.

Kevytauton rattiin pääsee siis AM-luokan ajokortilla, eli niin sanotulla mopoautokortilla. Jos aiempaa ajokorttia, esimerkiksi mopokorttia, ei ole, sisältyy kuljettajaopetukseen 4 tunnin ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutus (EAS). Pakollista ajo-opetusta mopoautokortin saamiseksi ei ole enää vaadittu 1.7.2018 jälkeen. Traficom kuitenkin suosittelee ajo-opetusta verkkosivuillaan. Mopoautokortin saadakseen on nuoren suoritettava teoria- ja ajokoe hyväksytysti.

Autokoulun kautta hankittuna mopoautokortin hinta alkaa noin reilusta 400 eurosta, josta kurssin osuus on noin 280 euroa ja viranomaismaksujen osuus 135 euroa. Kuljettajaopetusta voi saada myös opetusluvalla tai yhdistelemällä opetuslupaopetusta ja autokoulun tarjontaa.

Mopoauton ajo-oikeutta ei ole saanut mopon ajokortilla enää vuoden 2013 jälkeen.

Kevytautot ovat saaneet jo osakseen kritiikkiä liikenneturvallisuusnäkökulmasta. Nuoren pääsy oikean kokoisen henkilöauton rattiin vähäisellä kokemuksella herättää huolta.

Wirén ei näe kevytautoissa kuitenkaan suurta riskiä.

– Lakia valmistellessa vaikutusten arvioinnissa todettiin, ettei kevytautoista tulisi merkittäviä negatiivisia vaikutuksia muille tienkäyttäjille. Eduskunta edellyttää asian seuraamista ja viimeistään vuonna 2021 valtioneuvoston on annettava selvitys turvallisuusvaikutuksista. Jos korjattavaa on, niihin reagoidaan säädösmuutoksin.

Se myös todennäköisesti vähentää kiinnostusta virittää.

Alun perin hallituksen esitys kevytautojen nopeudeksi oli 45 kilometriä tunnissa, mutta eduskunta nosti sen 60 kilometriin tunnissa. Nostoa perusteltiin muun muassa liikenteen sujuvoittamisella.

– Se myös todennäköisesti vähentää kiinnostusta virittää, ja vähentää ohitustilanteissa syntyviä kolareita, kun auto menee samaa nopeutta, Wirén luettelee eduskunnan perusteluja.

– Fyysinen fakta on, että vahinko on suurempi mitä kovempi vauhti on. Toisaalta kuuteenkymppiin liittyy myös hyviä perusteita. Turvallisuusnäkökulmaa on tärkeä seurata.

Ajoneuvona henkilöauto on monin verroin mopoautoa turvallisempi. Nykypäivän henkilöautossa on paljon turvallisuutta sekä ajettavuutta lisäävää tekniikkaa.

– Tavallinen henkilöauto voi olla helpompi hallita kuin mopoauto. Henkilöautossa on kuljettajaa avustavia tekniikoita kuten ajonvakautus (ESC) ja usein myös kaistavahti ja automaattinen hätäjarrutus. Ne auttavat kuljettajaa mutta turvaavat myös muita, Wirén sanoo.

Ikärajoituksen vuoksi ajonvakautusjärjestelmä on jokaisessa kevytautossa pakollinen varuste. Muun muassa Autoalan tiedotuskeskus pitää ajonvakautusjärjestelmää yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuutta parantavista tekniikoista sitten turvavyön. Euroopan parlamentti on myös linjannut, että automaattinen hätäjarrutus on tulossa pakolliseksi varusteeksi tulevaisuudessa.

Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo puolestaan muistuttaa, ettei tutkittua tietoa kevytautojen vaikutuksista liikenneturvallisuuteen juuri ole.

– Tällaista ajoneuvoa ei ole näin nuorille aikaisemmin ollut tarjolla. Julkisuudessa on liikkunut tavallaan faktana esitettyjä asioita, mitkä tiedetään vasta, kun tiellä on kevytautoja, Vuoristo sanoo.

Vuoristo näkee kevytautouudistuksessa sekä hyviä että huonoja puolia.

Vuoristoa mietityttää etenkin kuljettajien nuori ikä, ryhmäpaineasiat ja kevytautojen nostettu nopeus.

– Mopoauto-onnettomuuksissa ei ole ollut yhtään vakavaa onnettomuutta, jossa olisi ollut hyötyä siitä, että mopoauto olisi kulkenut kovempaa. Mopoautoilijat ajelevat lähinnä itse peräänajoja, Vuoristo sanoo.

– Henkilöautossa taas on paljon hyvää turvatekniikkaa. Ei pelkästään passiivista turvatekniikkaa kuten turvatyynyjä vaan myös aktiivista kuten ajonvakautusta ja ynnä muuta. Kevytautot ovat todella hyvä uudistus siinä mielessä.

Järvenpääläisen autoliikkeen Mäkelän koneen myyntipäällikkö Janne Strand kertoo, että asiakkailta on tullut kevytautoista jo joitain kyselyjä.

– Asiakkaat selvästi valmistautuvat kevytautojen tuloon.

Strand uskoo, että maahantuojat varmasti reagoivat uuteen ajoneuvotyyppiin.

– Valikoimasta on jo jonkin verran puhuttu. Jokaisella merkillä on varmasti oma kampanja. Uskon, että tulee paketteja, jossa samaan kauppaan saisi myös mopoautokortin, Strand ennakoi.

Kevytautoksi soveltuisi esimerkiksi uusi Citroën C3, Strand esittelee.

Punainen 5-ovinen viistoperä-citikka paistattelee myymälän valossa.

– Se on kevyt, helppo ajettava, järjellisen kokoinen ja varustettu turvavarusteilla, Strand luettelee Citroënin ominaisuuksia.

Kyseinen malli on varustettu 1.2 litran kolmisylinterisellä rivimoottorilla, joka tuottaa 83 hevosvoiman tehon ja 118 newtonmetrin väännön. Manuaalivaihteinen kevytautokokelas painaa hieman yli 1 000 kiloa. Vakiovarustelistalta löytyvät muun muassa kaistavahti, hätäjarrutustehostin ja ESP ajovakaudenhallintajärjestelmä.

Hinta? Hieman alle 17 000 euroa.

– Halvemmallakin pääsee, Strand sanoo ja viittaa pienen Peugeotin suuntaan.

Se voi olla melkein mikä tahansa auto."

Strand uskoo, että kevytautosta tulee suosittu.

– Talouden kakkosauto voi hyvinkin olla kevytauto, kun se on pienessä käytössä muutenkin. Mopoautoon verrattuna etu on, että kevytautoon voi ottaa useampia kyytiin.

Kevytauton omamassan enimmäismäärä kuitenkin yllätti.

– Se voi olla melkein mikä tahansa auto, Strand sanoo.

Reunaehtojen sisälle istuvat jopa farmarimallin Peugeot 308 (omamassa 1 279 kiloa) ja katumaasturiksi luokiteltava Peugeot 3008 (omamassa 1 395 kiloa).

Strand pitää kevytautoja kuitenkin hyvänä ajatuksena.

Suurin etu on sisällä olevien lisääntyvä turvallisuus, sillä moderneissa autoissa on hyvä turvavarustus.

– Vanhemmalta voi kysyä, että panostetaanko turvallisuuteen. Aika moni panostaa, hän sanoo ja lisää, että myös hänellä on mopoautoileva nuori.

Uusista kevytautojen malleista uutisoi ensin Keski-Uusimaa.

Näin rajoitin toimii

Autovaraosien ja lisävarusteiden maahantuoja Kaha Oy:llä on olemassa nopeusrajoittimen perustekniikka. Kahalla odotetaan vielä nopeusrajoittimelle asetettavia teknologiavaatimuksia, kertoo Kahan tuotehoitaja Jarmo Koivisto

Kahan tarjoama E-cruise -nopeudenrajoitin lukee nopeustiedon auton CAN-väylästä. Tiedon perusteella laite rajoittaa kaasupolkimen tehonsyöttöä, joka puolestaan rajoittaa ajoneuvon nopeuden 60 kilometriin tunnissa, Koivisto avaa.

Koiviston mukaan Kahan mallin virittäminen ei ole mahdollista jälkiä jättämättä.

Tämänhetkisen arvion mukaan Kahan tarjoaman laitteen hinta asennuskustannuksineen liikkuu noin tuhannessa eurossa, Koivisto sanoo.

Asennustyö vie Koiviston mukaan autosta riippuen noin kahdesta viiteen tuntiin.

Tähän mennessä E-cruise on testattu toimivaksi muun muassa Toyota Auriksessa, Ford Fiestassa ja Nissan Micrassa.

kevytauto.fi

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut