Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

"Vastuullista?" – Tiina Elovaaran kritiikki puri, Veikkaus vetää kohutun ravimainoksen radiosta

Tamperelainen sinisten ex-kansanedustaja Tiina Elovaara arvosteli Veikkauksen radiomainosta Twitterissä. Samana iltana Veikkauksen varatoimitusjohtaja Velipekka Nummikoski vastasi, että Veikkaus lopettaa mainoksen käyttämisen.

Mistä on kyse?

Eilen kello neljän aikaan iltapäivällä viime vaaleissa eduskunnasta pudonnut Elovaara twiittasi radiossa kuulemastaan Veikkauksen mainoksesta, jossa mies soittaa psykologille ja kysyy, onko hyväksyttävää hakea elämään jännitystä rahapeleistä.

Radiota kuunnellessa huomaa #veikkaus aggressiivisen markkinoinnin. Niin ja sisältö. Mainoksessa mies soittaa psykologille ja kysyy onko ok hakea jännitystä elämään pelaamalla rahapelejä. Psykologi vastaa että kyllä on! Ei muuta kun pelaamaan. Vastuullista? @Veikkaus_fi — Tiina Elovaara (@TiinaElovaara) August 3, 2019

– Psykologi vastaa että kyllä on! Ei muuta kun pelaamaan. Vastuullista? kirjoitti Elovaara.

Mainos ei ollut onnistunut ja se vedetään pois. — Velipekka Nummikoski (@VelipekkaNummik) August 3, 2019

Myöhemmin kello 21 jälkeen Elovaaran twiittiin vastasi varatoimitusjohtajaNummikoski, joka sanoi, ettei mainos ollut onnistunut ja se vedetään pois.

Elovaaran twiitin kommenteissa monet kokivat, että mainoksessa vähätellään peliriippuvuutta. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos THL:n arvion mukaan Suomessa on noin 130 000 ihmistä kärsii jonkinasteisesta rahapeliongelmasta. Laitoksen mukaan jopa 41 prosenttia kaikista suomalaisista pelaa rahapelejä viikoittain. Suosituimpia pelejä ovat lotto, raha-automaatit ja raaputusarvat.

Peliongelma voi ilmetä THL:n mukaan psyykkisinä, fyysisinä, sosiaalisina ja taloudellisina ongelmina, ja ongelmapelaamisen seuraukset voivat olla pahimmillaan äärimmäisen vakavia.

Veikkauksen päätöksestä kertoi aiemmin Iltalehti Nummikoski kertoo lehdelle, että kyseessä on kolmiosainen mainossarja, joka on pyörinyt radiossa ainoastaan ravitapahtumien yhteydessä.