Suurista ratahankkeista selvästi suosituin maakuntajohtajien keskuudessa on pääradan parannus, selviää Uutissuomalaisen kyselystä. Hajontaa on sen suhteen, mistä kohtaa rataa pitää nopeuttaa. Kyselyyn vastasi 15 maakuntajohtajaa 18:sta. Heistä seitsemän pitää päärataa tärkeimpänä investointien kohteena. Pohjanmaan neljä maakuntaa ja Keski-Suomi priorisoisivat päärataa etenkin Tampereen pohjoispuolella.
Toiseksi suosituin ratahanke on Itärata, se sai kolme mainintaa.
Väylän eli entisen Liikenneviraston suunnitteilla olevia ratahankkeita on parisenkymmentä, kertoo Uutissuomalainen. Väylä listaa hankkeidensa joukkoon esimerkiksi Espoo–Salo -oikoradan ja Pasila–Riihimäki -osuuden välityskyvyn parantamisen, mutta Itärata puuttuu listalta.
Hallitusohjelmassa suurista hankkeista mainitaan Turun, Tampereen ja idän suunnan nopeat radat. Jälkimmäinen voi tarkoittaa Itäradan sijaan myös Kotkan rantarataa tai nykyisen Lahden-radan parantamista. Miljardien eurojen investoinnit on tarkoitus toteuttaa valtion omistaman Pohjolan Rautatiet -raideyhtiön avulla.
Uutissuomalaisen mukaan ratahankkeista pisimmällä ovat pääradan nopeutus ja Turun tunnin juna. Pääradan nopeutuksen tavoitteena on mahdollistaa tunnin junayhteys Helsingin ja Tampereen välille. Jälkimmäisen tarkoitus on taas nimensä mukaisesti tehdä sama pääkaupungin ja Turun välille.
Juha Sipilän (kesk.) hallitus ehti jo päättää perustaa molempia varten hankeyhtiöt. Suunnitelma ei kuitenkaan edennyt toteutukseen ennen hallituksen hajoamista keväällä.