"Ottaa päähän, kun järkeä ei osata käyttää" - Reima Hakulinen ei väsy ihmettelemästä erikoisia tulkintoja maastopysäköinnistä

Reima Hakulista ottaa päähän, kun järkeä ei osata käyttää. Jopa niin paljon, että hän on valmis käymään loputtoman tuntuista vuoropuhelua kaupungin ja valtion virkamiesten ja jopa ministerien kanssa.

– Minulla ei ole mitään muuta kuin aikaa. On kiva taistella näitä byrokraatteja vastaan, hän sanoo.

Tunnetuimman taistelunsa Hakulinen on käynyt Pyynikillä puhuttaneesta maastopysäköinnistä. Nyt hän esittelee iloisena saamaansa vastausta, jonka mukaan kaupungin pysäköinninvalvonta ei tosin näe asiassa tapahtuneen merkittävää muutosta.

– Minä näen, sillä lopultakin asfaltin reuna maaston alkamisen rahana on hävinnyt ja siirtynyt sinne minne kuuluukin eli ojan pohjalle. He myöntävät virheensä, mutta eivät palauta pysäköintivirhemaksuja, Hakulinen sanoo.

Hakulinen on käyttänyt häkellyttävän määrän aikaa ja vaivaa maastopysäköintiasiasta vääntämiseen.

– Ei minulla itselläni ole sinne mitään tarvetta pysäköidä. Minua vain otti päähän se niin paljon, hän sanoo.

Hakulinen liikkuu auton lisäksi myös pyörällä, kaupungissa enimmäkseen juuri sillä. Siksi häntä pännii myös se, että on kaupungin ja maan tapa, että jalkakäytävillä ajetaan polkupyörillä.

– Niillä ei saisi ajaa kuin alle 12-vuotiaat. Jos auto kääntyy tieltä toiselle ja pyöräilijä tulee jalkakäytävää pitkin alle, kumpi maksaa.

Hänen mukaansa kaupungissa pyöräilyä pitäisi edistää, ja se edellyttää pyöräilyn sääntöjen saamista kuntoon.

– Aikoinaan taistelin siitä, missä Hämeenkadulla saa ajaa pyörällä. Virallinen ohje oli ajaa bussikaistaa pitkin, joten minä ajoin. Bussit tööttäsivät ja taksikuskit näyttivät keskaria. Minä näytin tietysti takaisin.

Ministereille Hakulinen lähettää paljon postia siitä "miten tätä maata tulisi hoitaa".

– Olen antanut myös papeille ja piispoille hengenasioista paljonkin kyytiä.

Viimeisen hiljainen taistelu on käynnissä peltipoliiseista, jotka mittaavat keskinopeutta. Hakulinen sanoo ajavansa nykyään aina 75 kilometriä tunnissa.

– Vedän sitten 30 auton letkaa, ja Bemarit ja Audit suhahtelevat ohi. En saa varmasti peltipoliisisakkoja, enkä riko mitään sääntöjä. Tarkoituksena on katsoa, mikä on turvallisin tapa ajaa. Onko se se, että minä ajan 75 kilometrin tuntivauhtia ja tulee näitä riskiohituksia, vai onko se se, että välillä ajan vähän rajoituksen yli ja saan heti sakot.

Hakulinen elää aktiivista elämää. Hän matkailee Suomessa ja kesäisin Norjassa vaimona kanssa, käy Jukolan viestissä ja hengellisillä kesäjuhlilla ja golfaa.

– Myin asuntovaunun, mutta tein asuntokopin, tai paremminkin telttaperävaunun. Tarvitsen sitä Jukolan viestissä ja kun mennään Norjaan, ja sitten hengellisillä kesäjuhlilla. Se on hyvin meille riittänyt.

Missä on maasto?

Ajoneuvo, joka on pysäköity ajoradalle, vaikka pyörät olisivatkin asfaltin ja ojan välisellä murskepintaisella pientareella, se on kadulla.

Jos on auto on pääosin ojassa tai puistossa, saati sitten "metsässä", se on pysäköity maastoliikennelain mukaan väärin.

Valvontatyössä pysäköinti arvioidaan aina ajoneuvokohtaisesti, eikä ajoneuvoa verrata siihen, miten muut on pysäköity.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut