Hallitus ilmoitti tiistai-iltana budjettiriihensä päätteeksi leikkaavansa parafiinisen dieselin verotukea 120 miljoonalla eurolla. Ilmoitus on ihmetyttänyt, koska parafiininen diesel on kehitetty nimenomaisesti ilmastotavoitteita siivittämään.
Nesteen yhteiskuntasuhdejohtaja Ilkka Räsänen ei ole hallituksen ilmoituksesta yllättynyt. Hän uskoo ihmetyksen kumpuavan siitä, että ihmiset sekoittavat kaksi toisistaan eroavaa parafiinista dieseliä: fossiilisen ja uusiutuvan.
Samankaltaisista nimistä huolimatta niissä on selvä ero.
– Oletamme veronleikkauksen kohdistuvan fossiilisen parafiinisen dieselin laatukannustimeen, emme uusiutuvaan parafiiniseen dieseliin, Räsänen sanoo.
– Odotamme hallitukselta tulevan tarkennuksia, joita lienee tulossa jo lähipäivinä.
Fossiilinen parafiininen diesel on kehitetty aikanaan vanhojen moottoreiden päästöjä vähentämään.
Nesteen näkökulmasta sen verotuen poistolle on ymmärrettävä selitys siinä, että uudistuneen tekniikan myötä perusteet tukemiselle ovat vähentyneet.
Miten arvioitte verotuen poiston vaikuttavan kuluttajien käyttäytymiseen?
– Luonnollisesti toivomme, että se saa ihmiset tankkaamaan sataprosenttisesti uusiutuvaa dieseliä, Räsänen sanoo.
Hän myöntää kuitenkin, että sen selvästi korkeampi hinta saanee entistä useammat palaamaan fossiilisen parafiinisen dieselin käytöstä kaikista edullisimpaan vaihtoehtoon eli perusdieseliin. Tällöin myös päästöt kasvavat.
– Sen myötä paikalliset hiukkaspäästöt lisääntyisivät väistämättä ja ilmanlaatu heikkenisi. Tähän asti Suomessa on tankattu maailman puhtainta dieseliä, joten laatukannustimet ovat toimineet, Räsänen sanoo.
Hän painottaa, että vielä on liian aikaista spekuloida 120 miljoonan euron verotuen poistamisen vaikutuksia.
Räsäsen mukaan Nesteellä toivotaan nyt, että hallitus säilyttää sataprosenttisesti uusiutuvan parafiinisen dieselin laatukannustimet.
– Sehän olisi tietysti parasta, jos kaikki dieselillä ajavat pystyisivät siirtymään täysin uusiutuvaan dieseliin, Räsänen toivoo.
Uusimmissa dieselmoottoreissa tekniikka on vähentänyt päästöjä merkittävästi, mutta samalla vanhojen dieselautojen kanta vahvistuu, kun niiden hinta putoaa ja tuonti lisääntyy.
Dieselin ja bensan litrahintaan on luvassa joka tapauksessa veronkorotuksia ensi vuoden elokuussa.
Veronmaksajien keskusliiton tiistaina esittämän arvion mukaan polttoaineveron korotusten myötä diesel kallistuu6,9 senttiä litralta ja bensa6,3 senttiä litralta.