"Minua kyrsii niin paljon" – Sanna Marin vastaa Petteri Orpon huoleen nopeista raideyhteyksistä

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo harmittelee sitä, ettei Antti Rinteen (sd.) hallitus vie nopeita raideyhteyksiä eteenpäin hankeyhtiömallilla.

– Minua kyrsii niin paljon, että sen yli vedettiin ainakin toistaiseksi ruksi, Orpo sanoi Suomen kaupunkilehtien päätoimittajat ry:n järjestämässä tilaisuudessa 4.10.

– Idea, joka me valmisteltiin viime hallituskaudella, oli se, että nopeisiin ratayhteyksiin perustetaan hankeyhtiöt ja valtio pääomittaa hankeyhtiöt yhdessä radanvarren kaupunkien kanssa. Sitten hankeyhtiö ottaa velkaa ja rakentaa nopeasti ilman budjettiprosessin rajoitteita tietenkin valtioneuvoston ja eduskunnan kuittaamana nämä investoinnit, joilla me yhdistettäisiin isot kaupunkiseudut ja luotaisiin kasvun edellytyksiä koko Suomeen. Se olisi oikea ilmastoteko, Orpo sanoo.

Orpon mukaan esimerkiksi Espoon kaupunkiradan rakentaminen olisi voitu aloittaa hankeyhtiömallilla heti.

– Se on aloitusvalmis. Tunnin junan tilanne on se, että kun sitä on 15 vuotta touhuttu, kaikki kaavat ja suunnitelmat ovat valmiina.

Hankeyhtiömalli nopeuttaisi Orpon mukaan myös pääradan nopeaa raideyhteyttä.

– Jos pääradalle tulisi hankeyhtiö, sitä pystyttäisiin painamaan hankeyhtiön rahoituksella eteenpäin paljon nopeammin kuin jos suunnitteluun nyhdetään vuosi vuodelta aina budjetista muutama miljoona. Sama pätee idän raideyhteyksiin.

– Tämä oli se logiikka, ja sen takia minua ärsyttää ihan tosissaan, että sen päälle vedettiin nyt ruksi. Se olisi ollut myös elvyttävää politiikkaa, Orpo huomauttaa.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd.) mukaan Orpo antaa väärän todistuksen hallituksen raidepolitiikasta.

– Toisin kuin Orpo väittää, hallitus edistää nopeita raideyhteyksiä hankeyhtiömallilla hallitusohjelman mukaisesti. Linjasimme syyskuussa, että valtio varautuu rahoittamaan perustettavia hankeyhtiöitä 51 prosentin osuudella ja olemme kutsuneet kunnat mukaan osakassopimusneuvotteluihin. Tavoitteena on saada neuvottelut käytyä ripeästi ja perustaa yhtiöt vielä tämän vuoden puolella, Marin vastaa.

Turun tunnin junan osalta valtion rahoitusosuus suunnittelukustannuksista olisi 38,25 miljoonaa euroa ja Suomi-radan eli Helsinki–Tampere-välin nopean uuden yhteyden osalta 76,5 miljoonaa euroa.

– Kaupungit ovat suhtautuneet myönteisesti päätökseen, ja uskon, että neuvottelut etenevät rakentavassa hengessä. Espoon kaupunkirata käsitellään osana MAL-kokonaisuutta ja päätöksiä rakentamisesta on mahdollista tehdä tämän jälkeen, Marin sanoo.

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut