Ikonen ja Vikman kummastelevat Marinin raidepuheita – "Hämmästelen kommentin historiattomuutta"

Kokoomuksen pirkanmaalaiset kansanedustajat, tamperelaiset Sofia Vikman ja Anna-Kaisa Ikonen hämmästelevät ministeri Marinin julkisuuteen raideliikenteestä antamia kommentteja. Marinin mukaan viime kaudella saatu raiteiden osalta aikaan tarpeeksi.

Vikmanin ja Ikosen mielestä Marinin kommentti osoittaa historiattomuutta.

– Hämmästelen ministeri Marinin kommentin historiattomuutta. Olin itse viime hallituksessa valtiosihteerinä neuvottelemassa nopean yhteyden tavoittelemisesta Turun tunnin junan ohella myös pääradalle ja pidän edellisen hallituksen merkittävänä saavutuksena juuri sitä, että tämä iso avaus saatiin tehtyä, Ikonen sanoo.

Vikmanin mukaan alle tunnin juna Tampereen ja Helsingin välille tarvitsee selkeän tavoiteaikataulun. Viime kaudella liikennevaliokunnan jäsenenä toiminut Vikman ihmettelee, miten Marin voi kehua saavutuksiaan, kun nykyhallitukselta puuttuu pääradan hankkeen aikataulu ja rakentamisen rahoitusta ei ole näköpiirissä.

– Alle tunnin juna Tampereen ja Helsingin välille tarvitsee selkeän tavoiteaikataulun ja rahoituksen. Kun hallitukselta puuttuvat hankkeen aikataulu ja rahoitus, nopean yhteyden valmistuminen venyy ja vanuu seuraavien hallitusten vastuulle. Sekö on hallituksen viivyttelyn tarkoituskin, siirtää toteutus kaikkien muiden lupausten ohella tulevaisuuteen?, Vikman kysyy.

Kokoomus on esittänyt, että aito tulevaisuusinvestointi olisi investoida kolmen miljardin kertaluontoiset erät siten, että kaksi miljardia investoitaisiin isoihin raidehankkeisiin ja yksi korkeakoulujen pääomittamiseen. Vikman ja Ikonen ihmettelevät hallituksen valintaa jättää todelliset tulevaisuusinvestoinnit kokonaan tekemättä.

– Hallitus myy kolmella miljardilla valtion omaisuutta ja ripottelee myyntitulot yli sataan eri kohteeseen. Meidän mielestämme tämä ei ole aito tulevaisuusinvestointi, vaan olisi kaikkien suomalaisten etu, että kokoluokaltaan suuret hankkeet lähtisivät aidosti liikkeelle.

– Edellinen hallitus valmisteli hankeyhtiöt, jotka mahdollistavat nopeiden yhteyksien etenemisen ripeästi ja riippumatta muista hankkeista tai eduskunnan budjettiväännöstä. Erittäin tärkeää oli myös se, että päärata tuli osaksi TenT-verkkoa, koska se avaa EU-rahoituksen mahdollisuudet, kansanedustajat kommentoivat.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut