Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tamperelaisen lukijat yllättävät: Peltipoliisi onkin hyvä juttu

Paljon parjatut peltipoliisit ovatkin oikeastaan ihan hyvä juttu.

Tätä mieltä on Tamperelaisen Lukijaraati.

Raadilta kysyttiin, onko automaattinen liikenteen nopeusvalvonta hyvä asia liikenneturvallisuuden kannalta.

Vastaajista kaksi kolmesta oli sitä mieltä, että peltipoliiseilla on positiivinen vaikutus liikenneturvallisuuteen.

Mikäli kysymys muotoillaan niin, että peltipoliisien lisäämisen vapauttamat valvontaresurssit käytetään muun rikollisuuden torjuntaan, on tulos vielä selvempi.

Kaikista vastaajista 83 prosenttia on samaa mieltä ja eri mielisiksi ilmoittautuu vain joka kymmenes.

– Automaattista nopeusvalvontaa on syytä lisätä. Jos rajoituksia ei noudateta, kaikkien turvallisuus vaarantuu, perustelee raatilainen.

– Ei peltipoliisit paranna liikenneturvallisuutta. Näkyvää valvontaa tulee vastaisuudessakin olla, joten resurssit potää saada riittäviksi, sanoo toinen.

Kysymys peltipoliiseista on myös siinä mielessä harvinainen, että se ei juurikaan jaa vastaajaryhmiä esimerkiksi iän tai sukupuolen suhteen. Vastausten jakaumassa ei ollut juurikaan vaihtelua.

Eniten automaattisen nopeusvalvonnan positiiviseen vaikutukseen uskoivat vanhimmat vastaajat eli yli 65-vuotiaat.

Kommenteissa eniten kritiikkiä tulee peltipoliisien sijoittelusta. Raatilaiset ovat näkevinään, että paikat on valittu liian usein ansaintalogiikan mukaan eli muun muassa heti nopeusrajoituksen vaihtumisen jälkeen.

Paikkoihin, joissa ylinopeus on selvä riski sopisi raadin mukaan automaattista liikenteenvalvontaa lisätä, kun taas hyväkuntoisilla maanteillä tolppia ei tarvita.

– Niiden sijoittelu pitää toteuttaa turvallisuusnäkökulmasta. Nykyinen malli tuntuu olevan, että niitä laitetaan sinne missä ne todennäköisesti tuottavat parhaiten, tietää Lukijaraadin jäsen.

– Peltipoliiseja pitäisi olla enemmän keskustan alueella, esimerkiksi Ratinassa ja Hämeenpuiston eteläpäässä. Myös rantatunnelissa pitäisi olla nopeusvalvontaa, jos rajoitus halutaan oikeasti pitää 60:ssa, lisää toinen.

Raadilta kysyttiin myös, pitäisikö yhä useampien peltipoliisien mitata keskinopeutta, jolloin kameralla pelkkä kameralle hidastaminen ei sakoilta säästä.

Tähänkin kysymykseen selvästi suurempi joukko vastasi myöntävästi. Kyllä vastasi yli puolet, ein sanoi hieman useampi kuin joka kolmas.

– Peltipoliisit aiheuttavat nyt äkkijarrutuksia liikenteessä ja siksi ne ovat vaarallisia.

Vastanneista lukijaraatilaisista 68 prosenttia ilmoitti saaneensa vähintään yhden ylinopeussakon peltipoliisilta.

Lukijaraadin kyselyyn vastasi 534 raatilaista elokuun puolivälin jälkeen.

Juttua päivitetty 16.10. kello 9.20: Muokattu kysymykset todellisuutta vastaaviksi.