Mistä tästä pääsee yli? – Näin Tampereen Itsenäisyydenkadun ylittäminen muuttuu jatkossa

Tampereen Itsenäisyydenkadulla Rautatienkadun ja Tammelan Puistokadun välinen tieosuus on kokenut viimeisinä kuukausina monenlaisia muutoksia. Välillä tien ylityspaikassa on ollut eloa ja raitiotien rakentaminen on muuttanut maisemaa sitä mukaa kun uutta tietä on valmistunut.

Nyt tamperelaisilla on kuitenkin jo hahmo siitä, millaiseksi liikennejärjestely muodostuu siinä vaiheessa kun raitiotie on vuonna 2021 käytössä: Pinninkadun kohdalle tulee liikennevaloristeys ja uusi suojatie.

– Rautatien ja Tammelan puistokadun välisellä osuudella on kolme kadunylityspaikkaa: Tammelan puistokadun ja Pinninkadun kohdilla sekä Ratapihankadulla, kertoo Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Timo Seimelä

Ylityspaikka varmistui siinä vaiheessa, kun tehtiin päätös siitä että raitiotiepysäkki tulee Attilan rakennuksen kohdalle.

– Siinä vaiheessa voitiin lyödä lukkoon se, että Pinninkadun kohdalle voidaan toteuttaa jo vuosia kaivattu liikennevalo-ohjattu suojatie, Seimelä kertoo asiasta.

Valtio osallistuu raitiotien rakentamisesta aiheutuviin kustannuksiin 30 prosentin osuudella.

Mainittujen ratkaisujen myötä Seimelä sanoo, että parhaillaan ollaan laatimassa suunnitelmia Pinninkadun muuttamiseksi kävely- ja pyöräilypainotteisemmaksi kaduksi, jota reittiä esimerkiksi alueella asuva runsas opiskelijoiden joukko voi hyödyntää matkalla yliopistolle ja takaisin.

Risteysaluetta käyttää paljon esimerkiksi Helsingistä Tampereelle opiskelujen perässä muuttanut Niklas Bryggare, jolle seutu on tullut tutuksi viimeisten kuukausien aikana.

– Kyllä tämä järjestely seutukunnan liikennettä varmasti selkiyttää. En ole tosin huomannut, että risteys olisi aiemminkaan ollut erityisen vaarallinen, mutta vähentää tämä ratkaisu varmasti sellaista turhaa hälinää osaltaan. Liikenteen sujuvuuden kannalta ratkaisu on varmasti jatkoa ajatellen hyvä, Bryggare pohtii.

Timo Seimelä kertoo, että vielä osa Itsenäisyydenkadun hyväksytyissä katusuunnitelmissa esitetyistä toimenpiteistä on vielä toteuttamatta esimerkiksi pohjoisreunan kävely- ja pyöräilyjärjestelyjen osalta. Ne pyritään toteuttamaan ennen raitiotieliikenteen alkamista alueella Kuntalaisen näkökulmasta seurattuna varsinkin Tammelan puolella Itsenäisyydenkatua kulku on erittäin ahdasta.

On laskettu, että Itsenäisyydenkatua käyttää vuorokaudessa 3 000 pyöräilijää ja lähes 3 000 jalankulkijaa.

– Järjestelyt pyörällä ja kävellen liikkuvien suhteen selviävät tarkemmin ensi vuoden aikana, silloin niistä asioista tehdään sitten ratkaisuja, Seimelä kuvailee asian etenemistä.

Näin seutukuntaa on muutettu

Itsenäisyydenkatuun liittyviä katusuunnitelmia alettiin valmistella yhdyskuntalautakunnassa vuonna 2016.

Korjatussa katusuunnitelmassa kasvatettiin muun muassa Attilan tukimuurille varattavaa tilaa 1,15 metriin, jotta minimoidaan raitiotien rakentamisen mahdollisesti aiheuttamat riskit arvokiinteistölle ja sen perustukselle.

Loppukesästä 2019 Itsenäisyydenkadun ja Pinninkadun risteyksestä tuli valoristeys. Valoristeys otetaan käyttöön vuonna 2021, kun raitiotien ensimmäinen osa otetaan käyttöön.

Lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut