Ratikkatestit alkavat Hervannassa jo keväällä – Sitä ennen testataan kuitenkin sähköt

Ratikkareitin ensimmäisiin ajojohtimiin kytketään jo sähköjä, vaikka kaupunkiraitiotien kaupallisen liikenteen alku on vasta lähes kahden vuoden päässä.

Ratikan sähköjärjestelmän ja ajojohtimien testaukset alkavat jo loppuvuoden aikana.

– Sähköjärjestelmän toimivuus on testattava ennen kuin ensimmäiset vaunut voidaan päästää reitille, kertoo Tampereen Raitiotie Oy:n turvallisuus- ja järjestelmäpäällikkö Jonna Anttila

Testeissä kokeillaan muun muassa sitä, kulkeeko sähkö halutulla tavalla läpi järjestelmän, tarkistetaan esimerkiksi johdintolppien ja muiden rakenteiden eristykset ja testataan sähköjärjestelmän kaukokäyttöä Ruskon varikolla sijaitsevasta valvomosta.

Sähköjärjestelmän testeissä käydään läpi koko ratikkareitti, mutta työt alkavat Ruskon ja Hervannan päästä, jossa valtaosa johtimista on jo asennettu. Tällä hetkellä sähköt tulevat jo valmiina oleville sähkönsyöttöasemille saakka.

Ensimmäinen uusi ratikka tulee Ruskon varikolle tämän hetkisen aikataulun mukaan tammi-helmikuun vaihteessa. Ensimmäiset testit ajetaan Ruskon varikon omalla koeradalla, mutta katukuvaan ensimmäiset ratikat tulevat jo keväällä, kun Hervannan ja Vuohenojan välillä ajettavat tyyppikokeet alkavat.

– Esimerkiksi jarrukokeita voidaan tehdä varikolla, mutta nopeustestejä ajetaan Hervannan valtaväylän vieressä kulkevalla suoralla, kertoo koeajoista vastaava projekti-insinööri Niina Uolamo

Testejä ennen kaupallisen liikenteen aloittamista riittää, sillä kahdella ensimmäisellä ratikalla pitää ajaa kestävyyskokeita 10 000 kilometrin verran ja sitä seuraavilla 17 vaunulla 5 000 kilometriä.

Vaikka sähkö ei langoissa koko ajan testien aikana kuljekaan, muuttuvat turvamääräyksen jo muutaman viikon päästä.

Marraskuun 18. päivästä alkaen raitiotien läheisyydessä eli alle neljän metrin etäisyydellä työskentelemiseen tulee hakea suostumus Tampereen Raitiotie Oy:ltä.

– Ratajohdon jännitteet ovat hengenvaarallisia, joten raitiotien läheisyydessä työskennellessä on syytä olla varovainen. Jos on epäilys, että työskennellään lähempänä kuin 1,5 metrin etäisyydellä ratajohdon jännitteisistä osista, meihin tulee olla yhteydessä, kertoo Anttila.

Jos työ tapahtuu 1,5 metrin etäisyydellä tai lähempänä ratajohdon jännitteisiä osia kuten ajojohtimia, sähköradan kiinnitysorsia tai johtimen ripustimia, pitää ratikkayhtiöltä varmistaa, vaatiiko työn tekeminen jännitteen katkaisemisen.

Lupaprosessi koskee ennen kaikkea kaupungin ja kiinteistöjen katutilassa töitä tekeviä. Lomake suostumuksen hakemiseen löytyy Tampereen ratikan nettisivuilta. Ratikkayhtiö järjestää myös 2,5 tunnin turvallisuuskoulutuksia.

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut