Nyt tarkkana, kuluttaja! Näin monen Black Friday -tuotteen hinta nousi

Black Fridayn aikanakin kannattaa pitää pää kylmänä. Aivan kaikkiin alennustuotteisiin ei kannata sortua. Toni Forssell / arkisto

Anniina Virtanen

Black Fridayna ei kannata sokaistua huimilta tuntuvista alennuksista. 15 prosentilla Black Fridayn top 100 -tuotteista hinta nousi.Black Fridayn ale-tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 16 prosenttia viime vuonna.

– Hyviäkin tarjouksia on tarjolla, mutta kaikki tuotteet eivät suinkaan ole alennuksessa, ja osalla tuotteista hinnat jopa nousevat ostospäivien aikaan, Hintaopas muistuttaa tiedotteessaan.

Suurin osa suomalaisista, 87 prosenttia, aikoo varmasti tai mahdollisesti osallistua Black Fridayhin. 26 prosenttia harkitsee jättävänsä Black Friday -ostokset kokonaan väliin ympäristösyiden takia ja 13 prosenttia aikoo varmuudella jättäytyä pois.

Black Friday liikuttaa erityisesti nuoria. 41 prosenttia 18–24-vuotiaista aikoo varmuudella ostaa marraskuisista alennusmyynneistä vähintään yhden tuotteen, 25–34 vuotiaiden kohdalla vastaava luku 35 prosenttia. Tutkimuksen mukaan innostus laskee tasaisesti vanhempiin ikäryhmiin siirryttäessä.

Black Fridayta vietetään huomenna perjantaina. Yhdysvalloista viime vuosina Suomeen rantautunut Black Friday avaa perinteisesti myös kauppojen joulusesongin.

Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 22.–26.10. Verkkokyselyyn vastasi 1 000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

Juttua korjattu klo 11.07, sadan tuotteen hinta ei noussut 15 prosentilla, vaan 15 prosentilla sadasta tuotteesta hinta nousi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut