Missä paikassa tervehdys voi kuulua näin: ”Muovikassi”?
Kaupassapa tietenkin. Tervehdit asiakasta hymyillen, ja vastaus onkin ”Viisi riviä lottoa.” Tämä on asia, joka yllättää uudet myyjät. Kyllä se minustakin yhä tuntuu pahalta, jos et vastaa morjestukseeni, näin 30 vuoden työuran jälkeenkin.
Toisaalta jotkut tykkäävät vähän liikaakin: nuoret, kauniit myyjät etsitään somesta ja aletaan laittaa viestiä, kuinka merkittävät katseet kohtasivat kassalla. Vinkki vain, hymyilemme kaikille asiakkaille. Se on osa asiakaspavelua. Japanissahan hymyn leveyttä mitataankin, ja huomautus tulee, jos ei hymy ole tarpeeksi leveä.
20-vuotias sulotar harvemmin syttyy vanhemman, perheellisen miehen ehdotuksille. Liian sitkeä ihailija voi myös huomata, että kassan viereen tulee vartija varmistamaan, että toinen saa tehdä työtään turvallisesti.
Niin, ja me emme ”lyö väärää hintaa koneelle”. Kassa lukee tuotteen skannerilla, ja hinta tulee tietokoneelta. Emme saa provikoita, jos otamme joltain asiakasraukalta liian korkean hinnan.
Jos kassalla on liian vähän kassoja ja joudut jonottamaan, sinua palveleva kassa on todennäköisesti aivan samaa mieltä kanssasi: kyllä, kassoja on tänään liian vähän.
Harmi, että me emme asiaan pysty vaikuttamaan. Laita palautetta ylemmäs!
Tähän kohtaan täytyy sanoa, että tiedätkö, emme me olisi kaupassa töissä, jos ei me tykättäisi ihmisistä. Valtaosa asiakkaista on kivoja ja asiallisia, ja osa todella ihania.
Ai niin! Jos sattuu, että kauppoihin tulee kevätpuolella mielenilmaus tai lakko (kukaan sitä ei toivo!), niin pyydän: tue meitä. Työnantajaliitto siinä vain etsii heikkoa kohtaa, jonka pystyisi murtamaan ja viemään duunareilta sunnuntailisät.
Kaupantädit taistelevat pienen toimeentulonsa puolesta. Sunnuntailisä on etenkin osa-aikaiselle todella iso juttu, ja osa-aikaisia on kaupan alalla tosi paljon.
Vilkaise kiireessä, kun kuulet joulukiiressä jonkun tervehtivän. Kuka sinä kassalla istuu? Katso. Ihminen, niin kuin sinäkin. Moikkaa takaisin. Arvostan sitä.
Morjestamisiin, ja hyvää joulua kaikille, niin myyjille kuin asiakkaille!
Anne Nyman
Kirjoittaja on kaupantäti ja Nokian kaupunginvaltuutettu (vas.).