Vaaratilanne Helsinki-Vantaalla – Norwegianin ohjaamo ei kuullut ylösvetokäskyä

Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitotiellä sattui tammikuussa vaaratilanne, jonka tutkinta on nyt valmis. Arkisto/Armi Suojanen

toimitus

Helsinki-Vantaan lentoasemalla sattui 18. tammikuuta vaaratilanne, jossa kiitotielle laskeutui Turkish Airlinesin lento ja puolitoista minuuttia sen jälkeen Norwegianin Air Internationalin lento.

Vaaratilanne aiheutui, kun Turkish Airlinesin kone hidasti vauhtiaan kiitotiellä keskimääräistä enemmän eikä lennonjohdossa ollut varmuutta, liikkuuko kone lainkaan. Siksi lennonjohto määräsi seuraavaksi laskeutuvan Norwegianin tekemään ylösvedon.

Ylösvetokäsky jäi kuitenkiin laskeutuvalle koneelle erittäin myöhäiseen vaiheeseen eivätkä lentäjät kuulleet käskyä ohjaamon voimakkaan automaattiäänen vuoksi. Kiitotie myös näytti laskeutuvan koneen näkökulmasta olevan vapaa ja lentäjät keskittyivät turvalliseen laskuun.

Laskeutuva kone ei tehnyt ylösvetoa, vaan laskeutui normaalisti, ja poistui kiitotieltä samaa reittiä kuin edellinen kone. Liikennetilanne oli ajankohtaan nähden normaali ja näkyvyys oli hyvä.

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on nyt saanut tapauksen tutkinnan valmiiksi. Se antaa vastaavanlaisten vaaratilanteiden ehkäisemiseksi joitakin turvallisuussuositusta, kuten sen, että lennonjohtajan on seurattava aktiivisesti tilanteen kehittymistä ja annettava ylösvetokäsky riittävän aikaisin. Lentokoneen on myös toteutettava annettu käsky.

Otkes suosittaa, että lennonjohtopalvelua tarjoavat toimijat kiinnittävät huomiota lennonjohtajien äänenkäyttöön ja siihen, millä äänensävyllä ja -voimakkuudella kriittiset käskyt annetaan. Asiasta pitää kirjata selvät ohjeet, ja se on otettava huomioon lennonjohtajien koulutuksessa ja työpaikkaperehdytyksessä.

Otkesin tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta toteaa tiedotteessa, että edellä laskeutuneen koneen jälkeistä kiitotien vapautumista koskevaa ohjetta tulkitaan suomalaisessa lennonjohtajayhteisössä eri tavoin. Kotiranta korostaa, että turvallisuusjohtamisen yleisperiaatteiden mukaan ohjeiden ja käytännön toiminnan välillä ei saa olla ristiriitaa. Ohjeistusten tulisi ehdottomasti olla yhteneviä.

Aiheeseen liittyvää

  1. Kuvat: Kaksi vakavaa vaaratilannetta peräkkäisinä päivinä Helsinki-Vantaalla – näin lähellä traaginen onnettomuus oli
    17.10.2018 11:01
  2. Uhkaava vaaratilanne Helsinki-Vantaalla juhannusyönä – 17 pelastusyksikköä paikalla
    23.6.2018 10:48
  3. Laser aiheutti lentäjälle silmävaurion – 49 vaaratilannetta viime vuonna
    4.1.2017 11:43
  4. Helsinki-Vantaalla vakava vaaratilanne – työntekijöiden valppaus pelasti
    31.10.2016 13:04

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut