Tampereen tunnetuin ajo-opettaja esitteli Tamperelaiselle kaupungin vaarallisimmat suojatiet – "Jalankulkijallakin pitäisi olla pikkasen vastuuta"

Ajo-opettajana työskennelleellä varavaltuutettu Arto Grönroosilla (TaPu) on vuosikymmenien kokemus autokoulunopettamisesta Tampereen kaduilla.

Nyt hän on laatinut yhdessä kaupunginvaltuutettu Lassi Kalevan (ps.) kanssa aloitteen, jossa vaaditaan lisää turvallisuutta suojateille.

– Kaupunki tekee turvallisuutta lisäävän pilottikokeilun valikoiduilla suojateillä. Suojatien alue valaistaan tehokkailla led-valaisimilla siten, että kadun ylittävä kulkija erottuu selvästi myös siinä tilanteessa, että henkilö ei käytä heijastinta. Kokeilun suojatiet valitaan dataan perustuen niiden vaarallisuuden perusteella, kerrotaan aloitteessa.

16. joulukuuta jätettyyn valtuustoaloitteeseen saatiin 51 allekirjoitusta. Mukana on valtuutettuja yli puoluerajojen.

– Voisi sanoa, että parlamentaarisesti erittäin kova suosio, myhäilee Kaleva.

Grönroos sanoo innostuneena aloitteesta, koska liikenneturvallisuus Tampereen nykyisissä järjestelmissä huolestuttaa häntä. Hän kaipaa ennakoivia ratkaisuja.

– Ne eivät aina ole edes kovin kalliita. Asia on kuitenkin yksinkertainen.

Grönroos lähtee esittelemään Tamperelaisen toimittajalle vaaran paikkoja, joissa suojatiellä liikkuvat heijastimettomat jalankulkijat ovat kaikkein heikoimmassa asemassa.

Ja niitähän löytyy. Tammelan koulun läheltä menee kaksikaistainen tie, jonka ylittää suojatie. Jos toinen auto pysähtyy odottamaan jalankulkijaa, viereisellä kaistalla oleva saattaa porhaltaa suoraan päin.

– Giljotiinitekniikalla ohi, kuvailee Grönroos.

Toinen paikka on ennen Lapland Hotelia Yliopistonkadulla. Tie on pimeä eikä suojatiellä liikkuva jalankulkija näy autoon ilman heijastinta. Kolmas kohta löytyy Satamakadulta Työväenteatterin kohdalta.

– Ongelma on juuri se, että näissä kohteissa on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Aina joku peittää suojatielle tullessa näkyvyyden vaikkei ole just vielä pysähtynyt, hän sanoo.

Grönroos kertoo mitanneensa ajoneuvojen nopeuksia aikansa kuluksi omalla tutkallaan. Autoilijoiden nopeus yhdistettynä jalankulkijan näkymättömyyteen on hänen mielestään tuhoisa yhdistelmä.

– Olen miettinyt, miksi autoilijat ajavat noissa kohdissa semmoisilla vauhdeilla. Ne vain katsovat, ettei siellä ole ketään. Monella on helkkarin huono pimeä hämäränäkö eikä jalankulkijoilla usein ole edes mitään värikästä pipaa päässä.

Heijastimettomia jalankulkijoita Grönroos kutsuu batmaneiksi.

– Jalankulkijoiden muotiväri on musta, ja kun ne liikkuvat tuolla yön varjoissa Batman-viitoissaan ilman heijastinta, niin niiden kanssa pitää olla tarkkana, hän perustelee.

– Ihminen luulee, että se näkyy tuolla hämärän rajamailla. Heijastimia saa jopa ilmatteeks tuolta, niiden pitäminen taas on vähän asennekysymys.

Hän peräänkuuluttaa liikenteessä liikkujilta yhteispeliä ja toisten asemaan asettumista. Grönroos itse on harrastanut pyöräilyä ja liikkuu kaupungilla muutenkin paljon jalan. Periaatteena on, että ilman heijastinta ei kotoa lähdetä.

– Tässä on monta asiaa. Ihmiset ajavat liian lujaa ja katsovat putkinäöllä vain eteensä. Mitä lähemmäs vuodenvaihdetta mennään niin tämä aina vaan pahenee. Yksikin törmäys jalankulkijaan on liikaa.

– Liikenne on kuitenkin vuorovaikutteista ja jalankulkijallakin pitäisi olla pikkasen vastuuta, vaikka olisi kuinka suojatie. Katsooko autoilija minuun, onko meillä edes katsekontaktia.

Lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut