Tämä on talvista arkea Tampere-Pirkkalan lentokentällä: Lappi pelastaa matkailun lähes täysin – "Finnairin kärsivällisyys on riittänyt"

Lappi pysyy suosittuna matkailukohteena: Kittilän lentokentälle lennetään Tampereelta helmikuusta huhtikuuhun. Marja Aalto toivoisi näille lennoille enemmänkin matkustajia. Johannes Tervo

Pekka Ruissalo

Business Tampereen lentoliikenteen kehittämisestä vastaava johtaja Marja Aalto listaa tuttuja toiveita liittyen siihen, mitä kaikkea Tampere-Pirkkalan lentokentän osalta tulisi kehittää lähivuosina. Tällä hetkellä talvikauden pelastavat Kittilään lähtevät lennot.

Toiveiden muuttaminen konkretian tasolle on haastavampi kysymys. Liiketoiminnassa kysynnän vastaaminen tarjontaan on luonnollisesti yksi keskeimmistä kysymyksistä.

– Jos minulla olisi valmiita vastauksia näihin asioihin, olisin luultavasti ihan muualla töissä, Aalto murjaisee.

Ensimmäisenä ovat elintärkeät suorat lennot Tampereelta Kittilään ja takaisin. Lentoja lähtee lauantai-iltaisin Tampere-Pirkkalasta helmikuun ja huhtikuun välisenä aikana.

– Lentojen täyttöaste on ollut aiempina vuosina 60–70 prosentin luokkaa. Konetyyppi (ATR) ei ole tälle pitkälle reitille kovin ihanteellinen, mutta sillä täytyy tulla toimeen, koska toista konetyyppiä ei ole vapaana reitille laitettavaksi. Sitten on lauantai-illan lähtöaika, joka ei ole asiakkaiden kannalta paras mahdollinen.

– Toki siihen on oltava tyytyväinen, että Finnairin kärsivällisyys on riittänyt, Aalto kuvaa yhtä haasteista.

Toinen haaste on siinä, miten täyttää marraskuun ja tammikuun välinen ajallinen aukko.

– Tuolla ajanjaksolla eivät reittilennoilla lennä oikeastaan kuin työmatkalaiset. Haastetta lisää se, että näille etäisyyksille lentoyhtiöiden on vaikeata löytää kannattavuutta: siinä ajassa kun lennät Tampereelle, ehdit lentää Keski-Euroopassa ainakin kaksi reittilentoa, Aalto vertaa.

– Vuosi 2018 oli vielä hyvä vuosi. Sen jälkeen on ainakin 17 lentoyhtiötä mennyt konkurssiin. Osa niistä lensi lomalentoja myös Tampereelle, Aalto huomauttaa.

Matkustajamäärissä kulunut vuosikymmen on aiheuttanut muutoksen. Vuonna 2010 matkustajia oli hieman yli 600 000, viime vuonna enää hieman päälle 200 000.

– Kaikesta kapasiteetin vähennyksestä huolimatta tammikuun ja marraskuun välisen ajan matkustajamäärä Pirkkalassa on vain 0,4 prosenttia pakkasella. Tämä tulos tarkoittaa sitä, että käytännössä lentoyhtiöiden koneet lentävät lähes täysinä.

Sitten palataan jälleen markkinointiin. Aalto suuntaa helmikuussa Perttu Pesän kanssa Turkin Antalyaan, ja reissun tuliaisina pitäisi olla Connect-tapahtuman saaminen Tampereelle vuodeksi 2022. Tuo tapahtuma on lentoyhtiöiden kansainvälinen kohtauspaikka.

Odotettavissa on, että maailmantalouskin kohenee. Sitten pitää yhden asian toteutua: käydä kaupaksi.

– Seuraavaksi lähdemme siitä, että saamme Connectin Tampereelle.

Näin lennetään Tampere-Pirkkalasta

Torstaina 9. tammikuuta Tampere-Pirkkalan lentokentältä lähti yhteensä neljä lentoa: ensimmäinen aamuviiden jälkeen Riikaan, toinen ulkomaanlento aamukuuden jälkeen Tukholmaan.

Helsinkiin lähti päivän aikana kaksi lentoa: ensimmäinen kello 6.15 ja toinen kello 14.35.

Helmikuussa alkavat lauantai-iltaisin Tampereelta Kittilään lähtevät lennot. Nämä lennot jatkuvat huhtikuun loppuun asti.

Lomalentoja lähtee kentältä keskimäärin kaksi kertaa viikossa.

Business Tampereen Marja Aalto toivoo, että lähivuosina Tampere-Pirkkalassa operoisi ainakin kymmenen lentoyhtiötä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut