Tamperelainen kansanedustaja Anna-Kaisa Ikonen (kok.) hoputtaa hallitusta loppukiriin raideinvestointien suunnittelurahan suhteen. Suomella on vielä helmikuuhun saakka aikaa hakea Verkkojen Eurooppa -liikennehausta suunnittelurahaa.
– Raidehankkeiden eteen on tehty töitä, mutta ei riittävissä määrin. Suomi juoksee nyt aikaa vastaan. Hallituksen täytyy kaikin keinoin pitää huoli siitä, ettei tilaisuus EU-rahoituksen saamiseen mene meiltä ohi, Anna-Kaisa Ikonen sanoo.
Päärata Helsingistä Ouluun on Euroopan unionin ydinkäytävää, mikä helpottaa merkittävästi rahan saamista. Euroopan unionin TEN-T -ydinverkkokäytävän kehittämiseen tarkoitetun CEF-rahoituksen (Connecting Europe Facility) ehtona on kuitenkin olemassa olevat hankesuunnitelmat.
– Suurena huolenaiheena kuitenkin on, jäädäänkö suunnitteluvaiheessa puolitiehen ja meneekö koko EU-ohjelmakausi Suomelta ohi, mikäli tärkeää rahoitusta ei ehditä hakemaan. Aikaa ei ole nyt hukattavaksi, Ikonen toteaa.
– Investoinnit suuriin hankkeisiin on mahdollista tehdä, jos halua on. Suuret ratahankkeet ovat keskeisiä ilmastotavoitteille, elinkeinoelämälle ja ennen kaikkea ihmisten liikkumiselle”, Ikonen sanoo.
EU-rahoitusohjelma suosii Ikosen mukaan eritoten rautatieprojekteja, sillä ne tukevat Euroopan yhdistämisen lisäksi ilmastopolitiikkaa. Rahoituksesta 80 prosenttia ohjataan vihreään liikkuvuuteen, ja rautatiehankkeisiin menee yli 75 prosenttia.
Pääradan kehittämiseen ja Helsinki-Tampere -yhteysvälin nopeuden ja kapasiteetin lisäämiseen olisi todennäköisesti saatavissa EU-rahaa, mutta aika alkaa sen osalta Ikosen mukaan käydä todella vähiin.
– Olen huolissani seurannut hallituksen rauhallista valmistautumista asiaan ja jätin asiasta tänään hallitukselle kirjallisen kysymyksen. Toivon, että asiassa otetaan nyt tiukka loppukiri, ettei EU-rahoituksen mahdollisuus mene ohi. EU-tuki tällaisille investoinneille olisi merkittävä.
– Aktiivisuudella ja rohkeudella uudistua voimme pienenäkin maana saada suuria asioita aikaan osana kansainvälistä yhteisöä, Ikonen toteaa.