Maksatko ostoksiasi älypuhelimella? Saatat vahingossa maksaa toisen asiakkaan laskun – "Tämä on teknisesti mahdollista"

Mobiilimaksusovellus voi poimia maksun väärältä kassalta, vaikka Bluetoothin lukualue on säädetty mahdollisimman pieneksi. Riihimäen Prismassa ongelmia ei ole ollut, kertoo palvelupäällikkö Anniina Vanne. Ari Peltonen

Jarmo Toivanen

MobilePay-maksutapaa käyttävien kannattaa olla tarkkana erityisesti marketeissa, sillä älypuhelin saattaa poimia maksun viereiseltä kassalta.

– Tämä on teknisesti mahdollista, koska MobilePay perustuu langattomaan Bluetooth-tekniikkaan. Tietojemme mukaan virheet ovat kuitenkin äärimmäisen harvinaisia, sanoo MobilePay Finlandin toimitusjohtaja Anniina Heinonen

Hyvinkään Prisman kassavastaava Annika Saarnio kertoo tietävänsä yhden tapauksen, jossa asiakkaalle on ollut tulossa maksettavaksi jonkun toisen ostokset.

– Kassalla työskentelevä henkilö pystyy kuitenkin korjaamaan virheen heti kun se huomataan.

Saarnio arvioi ongelman korostuvan uusilla itsepalvelukassoilla, joissa maksupäätteet ovat tavallista lähempänä toisiaan.

Anniina Heinonen puolestaan toteaa, että MobilePay on säätänyt järjestelmänsä Bluetooth-lukualueen niin pieneksi kuin suinkin mahdollista.

– Maksaessa kannattaa silti olla tarkkana. Maksutapahtuman voi aina keskeyttää, ja jos virhe tapahtuu, se voidaan yleensä korjata heti kaupassa.

Mikäli väärin mennyt maksu jää jostain syystä huomaamatta, voi asiakas vielä ottaa yhteyttä MobilePayn asiakaspalveluun.

– Sieltä saa ohjeet, kuinka pitää toimia, Anniina Heinonen neuvoo.

Vuosi 2019 oli MobilePaylle ennätyksellinen. Muutos näkyi varsinkin uudempien käyttötapojen suosion kasvussa.

Yhtiön tiedotteen mukaan MobilePayn käytöstä jo liki kolmannes tapahtuu myymälöissä ja verkkokaupoissa.

Tänä vuonna mukaan on saatu yli 7 000 uutta ostopaikkaa, ja MobilePayta voi käyttää yli 20 000 myymälässä ja verkkokaupassa ympäri Suomen.

– Uusien maksupaikkojen suosion kasvu kertoo siitä, että MobilePay aidosti sopii kaikenlaisiin arjen maksutilanteisiin. Jokapäiväisen elämän helpottaminen näkyy kasvussa, sillä kaupoissa on tehty ostoksia jo 150 miljoonan euron edestä, mikä on 300 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten, Anniina Heinonen selvittää.

Käyttäjämäärien kasvusta kertoo myös se, että MobilePay oli vuonna 2019 Suomen kolmanneksi ladatuin iPhone-sovellus, ainoana finanssialan sovelluksena 15 suosituimman joukossa.

Viime vuoden loppuun mennessä sovelluksella on pyyhkäisty liikkeelle yli 20 miljoonaa maksua.

Vuoden 2018 käyttökertoja oli yhdeksän miljoonaa.

Käyttökertoja selvemmin kasvu näkyy MobilePayn kautta käytetyissä rahasummissa.

Anniina Heinosen mukaan vuonna 2018 sovelluksen kautta hoidettiin 260 miljoonan euron edestä maksuja. Vuonna 2019 luku oli 620 miljoonaa euroa.

Tätä nykyä MobilePay on käytössä muun muassa S-ryhmän päivittäistavarakaupoissa, K-Citymarketeissa, VR:n mobiilisovelluksessa, ruokapalvelu Woltin tilauksissa ja Hartwallin juoma-automaateilla.

Lisäksi MobilePay toimii esimerkiksi Lippu.fi:n, Gigantin, Finnkinon ja Ikean nettikaupoissa.

Anniina Heinonen sanoo yhtiön tekevän kovasti töitä sen eteen, että asiakkaiden arki on mahdollisimman mutkatonta.

Jos tavoite toteutuu, lompakon voi yhä useammin jättää huoletta kotiin, koska MobilePaylla pärjää kaikenlaisissa arjen tilanteissa.

Tämä juttu on julkaistu ensin Aamupostissa.

Mobilepay

MobilePay on Pohjoismaiden johtava mobiilimaksuratkaisu, joka on ilmainen kaikkien pankkien asiakkaille.

Sovellus toimii kaikilla yleisimmillä älypuhelimilla, kaikilla korteilla ja kaikissa maksutapahtumissa.

Sitä voi käyttää kuluttajien välisissä maksuissa, verkkokaupoissa, pienemmissä myymälöissä, suurilla ketjuilla, sovelluksissa, kansalaisjärjestöjen varainkeruussa, toistuvissa maksuissa ja laskujen maksussa.

MobilePay Suomi on osa MobilePay-konsernia.

Vuoden 2019 kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana tehtyjen siirtojen määrä kasvoi 129 prosenttia verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2018.

Mikäli kasvu jatkuu samaan tahtiin, vuonna 2020 MobilePayn kautta liikkuu Suomessa yli miljardi euroa.

Uuden vuosikymmenen alkaessa yhtiö aikoo keskittyä erityisesti siihen, että MobilePay saadaan yhä laajemmin käyttöön suurissa yrityksissä.

Lisäksi MobilePay jatkaa uusien kuluttajan arkea helpottavien maksuinnovaatioiden kehittämistä muun muassa WeSharen näyttämällä tiellä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut