Kuluttaja: Ruokavirasto tyrmäsi Olvin terveysväittämät näön parantumisesta

Olvi muutti verkkosivujensa tekstiä Kuluttaja-lehden yhteydenoton jälkeen. Kuvituskuva. Anna Laukkanen

toimitus

Olvi haksahti harhaanjohtavaan markkinointiin, uutisoi Kuluttaja-lehti

Juomakonserni väitti markkinoinnissaan, että sen valmistamalla juomalla on terveyttä edistäviä vaikutuksia.

Virvoitusjuomien ja muiden elintarvikkeiden markkinoinnissa saa käyttää vain EU:n komission hyväksymiä terveysväitteitä, joiden paikkansapitävyydestä löytyy vahvaa näyttöä, Kuluttaja-lehti muistuttaa.

Lehti kertoo, että Olvi markkinoi Vitamin Health Lab -juomaansa sanoilla “se on täynnä luteiinia, karotenoidia, joka parantaa näköä ja suojaa silmiäsi haitallisilta UV-säteiltä ja siniseltä valolta”.

Kuluttaja-lehden lähestymän Ruokaviraston ylitarkastajan mukaan tällainen markkinointi on lainvastaista, sillä luteiinille tai karotenoidelle ei ole hyväksytty näön parantamiseen tai silmien suojaamiseen liittyviä terveysväitteitä.

Olvi muutti verkkosivujensa tekstiä Kuluttajan yhteydenoton jälkeen. Verkkosivujen teksti on korvattu toisella, jossa luteiinilla tai karotenoideilla ei enää väitetä olevan terveysvaikutuksia.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut