Lauri Lylyn kolumni: Kehityksen luotijuna ei odota Suomea – "Onko meillä varaa jättää merkittävää tulevaisuuden investointia tekemättä"

Ruotsi tavoittelee yöjunayhteyttä Brysseliin. Tavoitteena on, että illalla junaan astunut herää Euroopan ytimessä.

Kestävät liikennemuodot ja ilmastonmuutos tarvitsevat kunnianhimoisia tekoja. Niitä on Suomenkin tehtävä.

Kuuden tunnin junayhteys Helsingin ja Moskovan välillä on tervetullut avaus. Ennakkoluulotonta ja arkailematonta visiointia tarvitaan myös kotimaan sisäisiin yhteyksiin.

Suomen rataverkon kulta-ajat nähtiin vuosikymmeniä sitten. Näistä ajoista on vierähtänyt tovi, mutta nyt tuntuu, että on aika raideinvestoinneille.

Kaupankäynti on globalisoitunut. Teknologinen kehitys on edennyt huimin harppauksin. Osaaminen ja tekijät liikkuvat sukkelasti eri paikkakuntien välillä, melkein.

Laajat työssäkäyntialueet odottavat syntymistään. Ne edellyttävät sujuvia, ajallaan kulkevia ja nopeita yhteyksiä kasvukaupunkien välillä. Yhteyksien on toimittava lehtikeleillä, pakkasilla ja kesäkuumilla.

Yli puolet Suomen bruttokansantuotteesta syntyy Helsingistä Ouluun kulkevan radan varrella. Tällä alueella myös asuu noin puolet kaikista suomalaisista. Se on Suomen pääväylä, jota pitkin raaka-aineet, tuotteet ja tekijät kulkevat. Silti tämän rataosuuden investoinnit tuntuvat ottavan aikansa.

Pääradan kunnat ovat ryhtyneet yhdessä toimeen. Olemme tehneet ehdotuksia etenemisestä ja toteutuksesta. Neuvottelut hankeyhtiömallista ovat loppusuoralla.

Toiveemme on, että pääsemme pian suunnitteluvaiheeseen, jossa linjaukset, kulut ja rahoitus selviävät. Joka tapauksessa on selvää, että lisäkapasiteettiä tarvitaan Tampereen ja Helsingin välille.

Tärkeintä on saavuttaa asetettu tavoite: pääkaupunkiseutu on oltava saavutettavissa tunnissa Tampereelta. Matka Helsinki-Vantaan lentoasemalle on saatava noin 45 minuuttiin.

Taloustilanne on hankala valtiolla ja kunnissa. On pidettävä kirkkaana mielessä, että kyse on Suomen kilpailukyvystä ja pärjäämisestä. Pitkien välimatkojen maassa on pian pulaa tekevistä käsistä lähes joka kolkassa.

Huomisen pohja rakennetaan tänään. Jos pohjaa ei ole, jäämme kehityksen luotijunasta. Se ei odota pitkään puntaroivia ja jahkailevia.

Onko meillä varaa jättää merkittävää tulevaisuuden investointia tekemättä?

Lauri Lyly

kirjoittaja on Tampereen pormestari (sd.)

Lisää aiheesta

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut