Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Autoja hylätään katsastuksessa usein huonojen jarrujen takia – katso lista muista yleisistä vioista

Aiempien vuosien tapaan autoja hylättiin katsastuksessa viime vuonna eniten etuakseliston, jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä jarruvikojen takia.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta.

Ensimmäisen kerran katsastukseen tulleista autoista hylättiin keskimäärin kolme prosenttia eli saman verran kuin vuonna 2018.

Uusia autoja hylätään eniten etuakseliston ja käyttöjarrun vikojen vuoksi.

Vanhemmilla autoilla yleisin hylkäyssyy on etuakselisto. Myös jousituksessa ja iskunvaimennuksessa löytyvät viat ovat yleinen hylkäysperuste.

Hylkäykseen ja ajokieltoon johtaneita vikoja löytyi viime vuonna enemmän kuin edellisvuonna.

Kasvu johtuu uusista arvosteluperusteista sekä siitä, että viime vuonna katsastettiin aiempaa vanhempia autoja.

Katsastetun henkilöauton keski-ikä oli 14,1 vuotta kun edellisvuonna se oli 13,2 vuotta.

Hylkäykseen johtaneiden vikojen määrät ovat lisääntyneet varsinkin valaisimien ja sähkölaitteiden vikojen sekä alustan ja korin ruostevaurioiden takia.

Kaikista henkilöautojen määräaikaiskatsastuksista hylättiin 27 prosenttia. Edellisvuonna hylkäysprosentti oli 26.

Auto määrättiin ajokieltoon yleensä jarruvikojen takia.

Ajokieltoihin johtaneita vikoja löydettiin viime vuonna yhteensä noin 20 000. Vikojen määrä kasvoi erityisesti jarrujärjestelmissä.

Käytännössä ajokieltoja langetettiin erityisesti käyttö- tai seisontajarrun kunnon takia.

Varsinkin 6–9 -vuotiaita autoja katsastettiin selvästi aiempia vuosia vähemmän.

Traficomin erityisasiantuntija Ari Väisänen sanoo tiedotteessa, että tietyn mallin ja käyttöönottovuoden tiedot löytyvät tilastoista, jos mallia on katsastettu sata kertaa tai enemmän.

Katsastustilastoissa ovat mukana myös mallikohtaiset ajokilometrit, mikä mahdollistaa mallin hylkäysten osuuden ja vikatietojen suhteuttamisen mallilla keskimäärin ajettuihin kilometreihin.

– Uudemmista malleista ensimmäistä kertaa tilastoihin ovat nousseet muun muassa Ford Ecosport, Kia Niro, Mercedes-Benz GLE, Renault Talisman, Seat Ateca sekä Volvo S90 ja V90, Väisänen kertoo.

Uudet katsastusaikavälit ja arvosteluperusteet otettiin käyttöön toukokuussa 2018.

Henkilöauto on katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta ja sen jälkeen viimeistään kahden vuoden kuluttua edellisestä katsastuksesta.

Kun käyttöönotosta on kulunut yli kymmenen vuotta, auto on katsastettava vuosittain.

Lainmuutos vähensi katsastusten lukumäärää viime vuonna kymmenellä prosentilla. Määräaikaiskatsastuksia tehtiin noin kaksi miljoonaa.