Kapteeni Heikki Laakkosen vastuulla on valtava Sky Princess -alus, ja hän voi vihkiä hääpareja laivalla, mutta parasta ovat meret – "Kun tuuli puhaltaa myrskylukemia, on helppo tehdä päätöksiä"

Sky Princessin kapteenina toimii suomalainen Heikki Laakkonen. Lea Rosbäck

toimitus

Oli vuosi 2001. Heikki Laakkonen toimi perämiehenä Grand Princessillä, joka risteili Karibialla. Tapansa mukaan hän soitti suomalaisten matkustajien hyttiin kysyäkseen kuulumisia.

Pitkän soiton jälkeen puheluun vastattiin. Luurista kuului vanhan miehen varovaisella, hiljaisella äänellä: haloo.

– Ymmärsin heti, että nyt minua tarvitaan. Kutsuin parin illalliselle ja käänsin ruokalistan suomeksi. Kiitollinen eläkeläispariskunta ei puhunut sanaakaan englantia, mutta reippaasti he olivat matkaan lähteneet, nykyisin Sky Princessin kapteenina työskentelevä Laakkonen muistelee.

Hän käy nykyisinkin jokaisen matkan kansallisuuslistan läpi nähdäkseen, onko mukana suomalaisia, ja ottaa heihin yhteyttä, jos aikaa suinkin on. Ainakin hän pysähtyy tervehtimään suomea puhuvia matkustajia.

Laakkonen katseli jo pikkupoikana Kalla-laivan kulkua Kalajoen Hiekkasärkiltä Maakallaan. 13-vuotiaana hän puhui itsensä laivalle ”pyörimään jaloissa” ja sai 15-vuotiaana jo kansipojan palkkaakin.

Meri puraisi niin kovaa, että asepalvelusaika kului merivoimissa ja sen jälkeen oli edessä Rauman Merenkulkuoppilaitos. Matka puolimatruusista merikapteeniksi kestää 8–9 vuotta.

Laakkonen valmistui merikapteeniksi vuonna 1999. Princess Cruisesille hän päätyi töihin vuonna 2001, ja ensimmäisen oman laivansa hän sai 2013.

Heikki Laakkonen ajaa itse laivansa satamiin ja sieltä pois. Lähdön hetkellä raikaa Lemmenlaivan tunnussävel. Kuva: Lea Rosbäck Lea Rosbäck

Kapteenin työhön kuuluu glamouria ja edustamista. Hänellä on myös valtuudet vihkiä pareja avioliittoon, jos laiva purjehtii Maltan, Bahaman tai Bermudan lipun alla.

Sky Princess purjehtii Bermudan lipun alla, joten Laakkonen voi toimia vihkijänä. Avioliittoon täytyy kuitenkin hakea lupaa etukäteen, ja se pitää rekisteröidä kotimaassa. Eniten Laakkonen kuitenkin nauttii merien valloittamisesta.

Talvi 2020 taittuu Karibialla. Sitten Laakkonen ajaa laivansa Atlantin yli ja seilaa loppukevään ja alkukesän Itämerellä.

Kapteenivastaa matkustajien ja miehistön eli yhteensä yli 5 000 ihmisen turvallisuudesta ympäri vuorokauden. Viimeinen vastuu on aina kapteenilla, myös silloin kun hän on lepovuorossa.

– Silloin kun tuuli puhaltaa myrskylukemia, on helppo tehdä päätöksiä. Mutta kun lukemat näyttävät raja-arvoja, joutuu välillä jättämään jonkin sataman väliin ja aiheuttamaan matkustajille pettymyksen. Hyvää stressinsietokykyä tarvitaan.

Kapteeni Laakkonen on aina komentosillalla, kun laiva ajetaan satamaan tai pois satamasta. Kapteenilla on alaisuudessaan päällystö, joka huolehtii koneistosta, hotellitoiminnasta ja henkilöstöstä. Perämiehet ajavat laivaa kapteenin komennossa.

Miehistössä on viittäkymmentä eri kansalaisuutta, ja myös päällystö tulee eri puolilta maailmaa.

– Yksioikoinen johtaminen ei riitä, vaan tarvitaan muuntautumiskykyä. Yhdelle toimii reiluus, toiselle jämäkkyys, Laakkonen sanoo.

Kapteeni tietää senkin, mitä perustyö laivalla on.

– Olen itse aloittanut kantta skrapaamalla ja maalaamalla, Laakkonen sanoo.

Kirjoittaja: Lea Rosbäck

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut