Muotialan mies kyllästyi kaupan sähköpyöriin ja päätti ruveta rakentamaan niitä itse – "Meidän pitäisi miettiä, millaisen maailman jätämme lapsillemme", katso video

Siinä se nyt on: koko perheen sähköpyörä. Johannes Erkkonen rakensi, 7-vuotias Konsta ja 5-vuotias Eetu tykkäävät olla kyydissä. Pekka Ruissalo

Pekka Ruissalo

Tampereen Muotialassa asuva Johannes Erkkonen on nuorehkoksi kaupunkilais-isäksi harvinaisuus. Töihin pitää päästä, lapsia pitää viedä kouluun ja harrastuksiin, mutta kotitaloudesta ei silti löydy henkilöautoa.

Sen sijaan sieltä löytyy sähköpyörä, useampiakin. Niitä Erkkonen itse on nyt alkanut rakentaa enemmän ja vähemmän tosimielellä.

– Lähtökohtana on tietysti ekologisuus. Aika on vähän sellainen, että se vaatii muunlaisia ratkaisuja liikkumiseen. Ilmasto on muuttunut ja ilmanlaatu on muuttunut, mies alustaa.

Erkkonen on koko ikänsä tykännyt liikkua polkupyörillä. Innostus kehittyi siihen mittaan, että kolme vuotta sitten mies osti elämänsä ensimmäisen sähköpyörän.

Ja pettyi.

– Sehän oli ihan susi koko vehje. Siitä lähti ajatus siihen, että voisin tehdä vaikka itse paremman. Olen varmaan vähän aina ollut hiukan teese-itse-mies, ja harvemmin kaupasta löytyy valmiina sellaista tuotetta johon olisin sellaisenaan tyytyväinen, Erkkonen muistelee.

Sitten alkoi työnteko. Hyönteisteknologian parissa päivätyötään tekevä mies alkoi hankkia itselleen pyörän osia ja rakennella niistä hiljalleen oman näkemyksensä mukaisia sähköpyöriä.

Takapihalta löytyvää Erkkosen rakentamaa sähköpyörää voi kutsua hyvällä syyllä todelliseksi perhepyöräksi. Siitä löytyy paitsi istumapaikat miehen kahdelle pojalle, myös monenlaista lisävarustusta ja lisäherkkua.

– Löytyy peräkärry mihin saa kauppatavarat, ja aurinkopaneelit joilla voi ladata jos käy virta vähiin, Erkkonen esittelee.

Aurinkopaneeli myös lohduttaa heitä, jotka miettivät pitääkö sähköpyörä viedä virtapiuhan päähän aina siinä vaiheessa, kun potku alkaa kulkupelissä käydä vähiin. Juuri akun kesto on ollut yksi asia, josta sähköpyöriä on viime vuosina kritisoitukin: pyörissä valmiina olevissa akuissa saattaa olla niinkin paljon eroa, että toisella akulla ehtii yhdellä latauksella tehdä matkaa 20 kilometriä, kun toisella matkaa ehtii taittaa jopa 180 kilometriakin.